Students’ Motivational and Affective Experiences in Physical Education and during School-Based Fitness Testing, and the Development of Motor Competence and Health-Related Fitness
The purpose of this dissertation research was to examine students’ motivational and affective experiences in physical education, and particularly during school-based fitness testing sessions. In addition, it was investigated if elements of motor competence and health-related fitness can be developed through a school-based intervention program. This dissertation entity includes four original articles (studies I-IV) and a summary section, where some unpublished results are also presented. Three different datasets were collected from different parts of Finland to answer the research questions. In total, 1472 Finnish 5th and 8th grade students (aged 11 and 14) participated in the studies.
Different theoretical frameworks, concepts, research designs, and methodologies were utilized in the substudies. Generally, study I showed that students’ need satisfaction and autonomous motivation are factors that facilitate enjoyment in PE context. The findings of study II revealed that students perceived lower levels of enjoyment and cognitive anxiety, and higher levels of somatic anxiety in fitness testing classes than in general PE. Perceptions of worry were approximately at the same level in general PE and during fitness testing classes. Results indicate that students do not have inflated negative expectations of fitness testing or increased fear of performing poorly in test situations. In study III, the findings showed that task-involving climate and perceived competence were directly associated with enjoyment, regardless of testing content or students’ actual performance. Finally, in study IV the results showed that the intervention program was effective in increasing students’ motor competence and health-related fitness.
The findings not only provide new insights for international research concerning school-based fitness testing and physical performance development but also inform the development of the physical education curriculum, teaching practice, and the newly introduced national Move! – fitness monitoring system.
Keywords: physical education, fitness testing, affects, motivation, physical performance, adolescents, school
...
Tämän väitöskirjakokonaisuuden tarkoituksena oli tutkia oppilaiden motivaatio- ja tunnekokemuksia koululiikunnassa, ja erityisesti kuntotestitilanteiden aikana. Lisäksi tutkittiin, voidaanko oppilaiden motorisia taitoja ja fyysistä kuntoa kehittää kouluissa toteutettavalla interventiolla. Väitöskirjakokonaisuuteen sisältyy neljä alkuperäistä tutkimusartikkelia (osatutkimukset I-IV) sekä yhteenveto-osio, jossa myös esitetään joitakin aikaisemmin julkaisemattomia tuloksia. Tutkimuksessa kerättiin kolme erillistä aineisto eri puolilta Suomea. Yhteensä 1472 viidennen ja kahdeksannen luokan oppilasta (ikä 11–14) osallistui osatutkimuksiin.
Väitöskirjan osatutkimuksissa hyödynnettiin useita erilaisia teoreettisia viitekehyksiä, konsepteja, tutkimusasetelmia ja menetelmiä. Ensimmäisen osatutkimuksen tulokset osoittivat yleisesti, että oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen ja autonominen motivaatio ovat yhteydessä viihtymiseen koululiikunnassa. Toisen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat alhaisempaa viihtymistä ja kognitiivista ahdistuneisuutta, ja korkeampaa somaattista ahdistuneisuutta kuntotestitunneilla verrattuna yleiseen koululiikuntaan. Huolestuneisuuden kokemukset olivat samalla tasolla kuntotestitunneilla ja yleisesti koululiikunnassa. Tulokset viittaavat siihen, ettei oppilailla ole erityisiä negatiivisia odotuksia kuntotestitunneista tai lisääntynyttä pelkoa huonosta suoriutumisesta testitilanteissa. Kolmannen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto ja koettu liikunnallinen pätevyys olivat suoraan yhteydessä viihtymiseen kuntotestitunneilla, riippumatta testisisällöistä tai oppilaiden mittaustuloksista. Neljännen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden motorisia taitoja ja fyysistä kuntoa pystyttiin tehokkaasti kehittämään viiden kuukauden mittaisen interventio-ohjelman avulla.
Väitöskirjakokonaisuuden tulokset tarjoavat lisätietoa koulun kuntotestaukseen ja fyysisen toimintakyvyn kehittämiseen liittyvään kansainväliseen tutkimukseen. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää koululiikunnan opetussuunnitelmien, käytännön opetuksen sekä fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n kehittämisessä.
Asiasanat: koululiikunta, kuntotestaus, affektit, motivaatio, fyysinen suorituskyky, nuoret, koulu
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9658-1ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Huhtiniemi, M., Sääkslahti, A., Watt, A., & Jaakkola, T. (2019). Associations among Basic Psychological Needs, Motivation and Enjoyment within Finnish Physical Education Students. Journal of Sports Science and Medicine, 18(2), 239-247. Full text
- Artikkeli II: Huhtiniemi, M., Salin, K., Lahti, J., Sääkslahti, A., Tolvanen, A., Watt, A., & Jaakkola, T. (2021). Finnish students’ enjoyment and anxiety levels during fitness testing classes. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(1), 1-15. DOI: 10.1080/17408989.2020.1793926
- Artikkeli III: Huhtiniemi, M., Sääkslahti, A., Tolvanen, A., Watt, A., & Jaakkola, T. (2022). The relationships among motivational climate, perceived competence, physical performance, and affects during physical education fitness testing lessons. European Physical Education Review, 28(3), 594-612. DOI: 10.1177/1356336x211063568
- Artikkeli IV: Huhtiniemi, M., Sääkslahti, A., Tolvanen, A., Lubans, D. R., & Jaakkola, T. (2023). A scalable school‐based intervention to increase early adolescents' motor competence and health‐related fitness. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, Early View. DOI: 10.1111/sms.14410
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [871]
- Väitöskirjat [3599]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
A scalable school‐based intervention to increase early adolescents' motor competence and health‐related fitness
Huhtiniemi, Mikko; Sääkslahti, Arja; Tolvanen, Asko; Lubans, David R.; Jaakkola, Timo (Wiley, 2023)Schools are key settings for the promotion of students' physical activity, fitness, and motor competence. The purpose of our study was to investigate the efficacy of a 5-month-long intervention program that aimed to increase ... -
A school-based quasi-experimental intervention to improve students' motor competence and physical fitness
Huhtiniemi, Mikko; Salin, Kasper; Jaakkola, Timo (Oxford University Press (OUP), 2022)Background Previous research has shown that school can be an influential context to promote students' physical activity engagement, physical fitness, and motor competence. The purpose of this study was to investigate the ... -
Sports club participation impact on motor competences, dispositional goal orientations, and perceptions of school-based physical education among Finnish third-grade children
Konttinen, Niilo; Kallinen, Ville; Mononen, Kaisu; Blomqvist, Minna; Tolvanen, Asko; Lochbaum, Marc (Vytautas Magnus University and Lithuanian Olympic Academy, 2019)Across the world, youth sports clubs are prominent and the main opportunity for engaging children and youth in physical activities. The primary purpose of this study was to investigate the impact of sports club participation ... -
Problematic Gaming Is Associated with Some Health-Related Behaviors Among Finnish Vocational School Students
Männikkö, Niko; Ruotsalainen, Heidi; Tolvanen, Asko; Kääriäinen, Maria (Springer New York LLC, 2020)The objective of this work was to examine the connections between problematic digital gaming and various health-related behavior characteristics in a population of vocational school students. Data collection was performed ... -
Student’s voice online: Experiences of PE in Finnish schools
Lauritsalo, Kirsti; Sääkslahti, Arja; Rasku-Puttonen, Helena (Scientific Research Publishing, 2012)The aim of this descriptive study was to find out how people describe their experiences of physical education (PE) in Internet discussion forums. The data for this study were collected during one randomly chosen week in ...