Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorSalminen, Pia
dc.contributor.authorSyrjä, Emilia
dc.date.accessioned2023-06-08T09:36:36Z
dc.date.available2023-06-08T09:36:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87565
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan, miten asiantuntijat määrittävät ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kehitystarvetta perusopetuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä ekokriisi uhkaa olemassaoloamme maapallolla. Tarvitaan kasvatuskäytänteiden kehittämistä, sillä kasvatuksella ja koulutuksella on merkittävä rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Tutkimuksen käsitteellisenä viitekehyksenä on ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen pedagogiikka. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen asiantuntijan teemahaastattelusta, jotka analysoitiin laadullisesti abduktiivisella sisällönanalyysillä. Analyysia ohjaavana teoreettisena johtoajatuksena oli tulosten jakautuminen kolmelle tasolle: (1) maailmankuvan ja kasvatusajattelun muutostarve, (2) ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen paradigman kehitystarve sekä (3) muutoksen tarve peruskoulun toiminnassa ja rakenteissa. Tutkimuksen tulokset tarjoavat asiantuntijoiden näkemyksiä syntetisoivan kokonaisuuden, joka syventää ymmärrystä ympäristö- ja kestävyyskasvatuksesta. Tutkimus tuottaa tietoa ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen vaatimasta maailmankuvan ja kasvatusajattelun muutoksesta. Yhteiskunnan tasolla tarvitaan elinikäistä oppimista ja nousujohteista oppimispolkua. Lisäksi tulokset rohkaisevat kehittämään opetusta sekä koulujen toimintakulttuuria kestävämmäksi, mikä osaltaan edellyttää opettajien kouluttamista ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen teemoista.fi
dc.format.extent90
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherympäristö- ja kestävyyskasvatus
dc.subject.otherekokriisi
dc.subject.otherasiantuntijahaastattelu
dc.titleAsiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306083634
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoekokatastrofit
dc.subject.ysoympäristökasvatus
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysokoulutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright