dc.contributor.advisor | Mertala, Pekka | |
dc.contributor.author | Salminen, Pia | |
dc.contributor.author | Syrjä, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2023-06-08T09:36:36Z | |
dc.date.available | 2023-06-08T09:36:36Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87565 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastellaan, miten asiantuntijat määrittävät ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kehitystarvetta perusopetuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä ekokriisi uhkaa olemassaoloamme maapallolla. Tarvitaan kasvatuskäytänteiden kehittämistä, sillä kasvatuksella ja koulutuksella on merkittävä rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Tutkimuksen käsitteellisenä viitekehyksenä on ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen pedagogiikka.
Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen
asiantuntijan teemahaastattelusta, jotka analysoitiin laadullisesti abduktiivisella
sisällönanalyysillä. Analyysia ohjaavana teoreettisena johtoajatuksena oli tulosten jakautuminen kolmelle tasolle: (1) maailmankuvan ja kasvatusajattelun
muutostarve, (2) ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen paradigman kehitystarve
sekä (3) muutoksen tarve peruskoulun toiminnassa ja rakenteissa.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat asiantuntijoiden näkemyksiä syntetisoivan
kokonaisuuden, joka syventää ymmärrystä ympäristö- ja kestävyyskasvatuksesta. Tutkimus tuottaa tietoa ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen vaatimasta
maailmankuvan ja kasvatusajattelun muutoksesta. Yhteiskunnan tasolla tarvitaan elinikäistä oppimista ja nousujohteista oppimispolkua. Lisäksi tulokset
rohkaisevat kehittämään opetusta sekä koulujen toimintakulttuuria kestävämmäksi, mikä osaltaan edellyttää opettajien kouluttamista ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen teemoista. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | ympäristö- ja kestävyyskasvatus | |
dc.subject.other | ekokriisi | |
dc.subject.other | asiantuntijahaastattelu | |
dc.title | Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306083634 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ekokatastrofit | |
dc.subject.yso | ympäristökasvatus | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |