Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tarkastellaan, miten asiantuntijat määrittävät ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kehitystarvetta perusopetuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä ekokriisi uhkaa olemassaoloamme maapallolla. Tarvitaan kasvatuskäytänteiden kehittämistä, sillä kasvatuksella ja koulutuksella on merkittävä rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Tutkimuksen käsitteellisenä viitekehyksenä on ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen pedagogiikka.
Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen
asiantuntijan teemahaastattelusta, jotka analysoitiin laadullisesti abduktiivisella
sisällönanalyysillä. Analyysia ohjaavana teoreettisena johtoajatuksena oli tulosten jakautuminen kolmelle tasolle: (1) maailmankuvan ja kasvatusajattelun
muutostarve, (2) ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen paradigman kehitystarve
sekä (3) muutoksen tarve peruskoulun toiminnassa ja rakenteissa.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat asiantuntijoiden näkemyksiä syntetisoivan
kokonaisuuden, joka syventää ymmärrystä ympäristö- ja kestävyyskasvatuksesta. Tutkimus tuottaa tietoa ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen vaatimasta
maailmankuvan ja kasvatusajattelun muutoksesta. Yhteiskunnan tasolla tarvitaan elinikäistä oppimista ja nousujohteista oppimispolkua. Lisäksi tulokset
rohkaisevat kehittämään opetusta sekä koulujen toimintakulttuuria kestävämmäksi, mikä osaltaan edellyttää opettajien kouluttamista ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen teemoista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28164]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Luonto on lyyrinen mahdollisuus” : luova kirjoittaminen osana ympäristölukutaitoa
Koistinen, Aino-Kaisa; Bister, Sofia (Kirjallisuudentutkijain seura, 2023)Artikkelimme tarkastelee kirjallisuuden ja kirjoittamisen merkityksiä ympäristöpedagogiikassa, osana ympäristölukutaitoa. Tutkimus pohjaa kirjoittamisen aikuisopiskelijoille järjestettyyn ympäristökirjoittamisen työpajaan, ... -
Social welfare professionals’ views on addressing environmental issues in social work in Finland
Nöjd, Taija; Kannasoja, Sirpa; Niemi, Petteri; Ranta-Tyrkkö, Satu; Närhi, Kati (Routledge, 2023)Global environmental challenges such as climate change, biodiversity loss, and overconsumption of natural resources require urgent action. Environmental crises have social consequences; hence, social work should participate ... -
Knowledge of environmental issues : where pupils acquire information and how it affects their attitudes, opinions, and laboratory behaviour
Asunta, Tuula (University of Jyväskylä, 2003)Tuula Asunnan kasvatustieteellinen väitöstutkimus osoittaa selvästi, että tiedotusvälineet ovat luonnontieteiden opettajien ohella yläasteikäisten koululaisten tärkeimmät ympäristöasioita koskevan tiedon lähteet. Tulos ... -
”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
Keränen, Selina (2022)Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.