Ympäristöystävällisten lääkkeiden ostoaikomukseen vaikuttavat tekijät
Lääkkeiden aiheuttamiin ympäristövaikutuksiin on viime aikoina kiinnitetty yhä
enemmän huomiota, mutta se ei vielä näy lääkealan käytännöissä riittävästi. Tavoitteena
on tulevaisuudessa pyrkiä edistämään ympäristönäkökohtien huomioon
ottamista lääkkeiden määräämisessä ja mainonnassa. Tämä tutkimus selvittää,
mitkä tekijät vaikuttavat 18–35-vuotiaiden kuluttajien ympäristöystävällisten
lääkkeiden ostoaikomukseen.
Suomessa on lanseerattu vuodenvaihteessa 2021–2022 lääkkeiden ympäristöluokitus,
joka tarjoaa terveydenhuollon ammattilaisille tietoa lääkeaineiden ympäristöriskeistä.
Tarkoituksena on auttaa terveydenhuollon ammattihenkilöitä
vastuullisten ympäristövalintojen tekemisessä sellaisissa tilanteissa, joissa on
mahdollista toteuttaa tehokas ja turvallinen lääkehoito ympäristölle vähemmän
haitallisella valmisteella. Koko lääkkeen elinkaarenaikana muodostuu aineita,
jotka vaikuttavat ympäristöömme ja sitä kautta myös meidän ihmisten terveyteen.
Lääkkeiden ympäristöluokitusta ei ole vielä julkaistu suoraan kuluttajille, mutta
aiempien tutkimusten mukaan kuluttajat ovat motivoituneita saamaan lisää tietoa
lääkkeiden aiheuttamista ympäristövaikutuksista.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena 18–35-vuotiaille. Tutkimuksen aineisto
kerättiin sosiaalisen median eri alustoilla ja vastauksia saatiin 129 kpl. Aktiivisemmin
vastasivat naiset ja korkea-asteen suorittaneet. Tutkimuksen tulosten
mukaan ekologinen asenne vaikuttaa positiivisesti ekologiseen ostoaikomukseen.
Ympäristötietoisuudella on myös jonkin verran merkitystä kuluttajan vastuulliseen
ostoaikomukseen. Myös kuluttajan halukkuus huomioida lääkkeiden ympäristövaikutus
vähentää sellaisten lääkkeiden käyttöä, joilla on negatiivinen vaikutus
ympäristöön. Kuluttajan ekologinen huoli ei kuitenkaan suoraan vaikuttanut
ekologiseen ostoaikomukseen. Tulosten mukaan kuitenkin lääkeaineiden aiheuttama
riski ympäristölle tiedostetaan vastanneiden (98,5 %) perusteella hyvin. Suurin
osa vastaajista (91,5 %) haluaa myös saada lisää tietoa lääkejäämien mahdollisista
ympäristöriskeistä. Tulosten pohjalta olisi tarve selkeästi paremmin kohdentaa
kuluttajille tietoa, jotta he voivat tehdä ympäristöystävällisemmän lääkevalinnan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ... -
Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
Silokangas, Peppi (2023)Yhteisbrändäys on nopeasti kasvava ja kehittyvä markkinointistrategia, jonka avulla on mahdollista saavuttaa monipuolisia liiketoiminnan tavoitteita ja erottautua kilpailijoista. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, ... -
Luottamuksen edellytykset ja vaikutus ostoaikomukseen sosiaalisessa kaupassa
Kuutti, Max (2023)Kaupankäynti verkossa kehittyy jatkuvasti ja sen uusimpana muotona voidaan pitää sosiaalista kaupankäyntiä. Sosiaalisen median alustoilla toimivat sosiaaliset kaupat tarjoavat yrityksille ja kuluttajille uusia mahdollisuuksia ... -
Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
Reuna, Nelli (2020)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ... -
Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
Haikka, Henri (2024)Tekoälyn nopean kehityksen myötä myös chatbotit ovat kehittyneet nopeasti osaksi erilaisia verkkopalveluita. Erityisesti monet verkkokaupat ovat ottaneet asiakaspalvelussa käyttöön chatbotin, joka mahdollistaa ...