La construction langagière de la représentation de la France dans le guide touristique pour enfants finnophones "Patricia Patonki ja riemukas Ranska"
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia Ranskan representaatiota suomenkielisille lapsille tarkoitetussa matkaoppaassa Patricia Patonki ja riemukas Ranska. Tutkimme erityisesti sitä, millaisia kielellisiä keinoja korpuksessa on käytetty rakentamaan representaatio ja herättämään lukijoissa kiinnostusta Ranskaa ja ranskalaista kulttuuria kohtaan. Analyysimme on näin ollen toteutettu diskurssianalyysin keinoin. Aiheemme valikoitui siksi, että ranskan kielen opettamiseen kuuluu olennaisena osana myös kulttuurin- ja maantuntemus. Ranskan kieli on menettänyt kouluissa viime vuosina suosiotaan oppiaineena, ja lapsille on tarjolla suhteellisen vähän korpuksemme kaltaisia kirjoja, jotka voisivat herättää mielenkiintoa Ranskaa kohtaan jo nuorena. Halusimme kielen tutkimisen yhteydessä tutkia myös sitä, ovatko kieli ja kielelliset keinot sellaisia, jotka vetoaisivat nuoriin lukijoihin ja saisivat heidät kiinnostumaan Ranskasta.
Selvittääksemme vastauksen tutkimuskysymykseemme analysoimme korpuksen kielellisiä keinoja sekä esimerkiksi leksikaalisia ja temaattisia valintoja, joita korpuksessa on tehty rakentamaan tietynlainen kuva Ranskasta. Olemme keränneet korpuksesta yhteensä 38 katkelmaa, joiden perusteella analysoimme rakentunutta representaatiota. Olemme jaotelleet katkelmat neljään eri kategoriaan, jotka ovat Ranskan representaatio ennätysten maana, outona ja erikoisena maana, tärkeänä maana sekä lapsille sopivana maana.
Toteuttamamme analyysin perusteella voimme todeta, että korpuksessa Ranska representoidaan selvimmin tärkeänä maana sekä lapsille sopivana maana. Kieltä analysoidessamme saimme selville, että kielellisistä keinoista käytetyimmät ovat erilaiset adjektiivit ja niiden superlatiivimuodot sekä erilaiset kielikuvat. Muita huomionarvoisia kielellisiä keinoja olivat esimerkiksi isojen kirjainten ja huutomerkkien käyttö korostamisen välineenä sekä tiettyjen virkkeiden suostutteleva ja vetoava sävy. Korpuksen kieli on lapsenomaista ja mahdollistaa helposti sen, että lukija voisi kiinnostua Ranskasta ja ranskalaisesta kulttuurista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"And if you keep smiling like that, people will think you're stupid" : le stéréotype de la Parisienne représenté par le personnage de Sylvie Grateau de la série télévisée Emily in Paris
Huumo, Jenica (2022)Tutkimuksemme aiheeksi valikoitui pariisilaisnaisen representaatio Netflixin alkuperäissarjassa Emily in Paris. Erityisesti koronapandemian aikana suoratoistopalveluiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti asettaen yhä ... -
Despote ou chef de guerre génial? : la représentation d'Hannibal dans le livre pour enfants Hannibal de Quelle Histoire Éditions
Laitinen, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälainen kuva kuuluisasta sotapäällikkö Hannibalista piirretään ranskalaisessa lastenkirjassa. Aineistonamme oli Quelle Histoire Éditions -kustantamon kirja Hannibal, jonka ... -
Constructing the secular imagined community : a critical intercultural analysis of discourses of laïcité from Le Monde
Sommier, Mélodine (University of Jyväskylä, 2016)The concept of secularism encompasses numerous aspects beyond the regulation of relations between the State and Churches. Using a critical intercultural communication framework, this research project explores the ... -
La domestication et l’étrangéisation des noms propres dans un corpus de traductions françaises de la littérature pour enfants finnoise
Miettinen, Sandra (2020)Tämän kontrastiivisen tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kahdeksan suomalaisen lastenkirjan henkilöhahmojen nimien ranskankielisiä vastineita kotouttavan ja vieraannuttavan käännöksen näkökulmasta. Tutkimuksessa ... -
La beauté botanique de la nature bretonne pour tous : construction multimodale de l’identité d’Yves Rocher sur son site Internet
Suomäki, Annariina (2024)Nykypäivänä yritykset hyödyntävät verkkosivuja mahdollisuutena informoida kuluttajia toiminnastaan, tuotteistaan ja palveluistaan. Tämän lisäksi verkkosivut mahdollistavat yrityksen toimintaa ohjaavien arvojen esittelemisen ...