Kehitynkö johtajana? : hoitoalan palvelujohtajien kokemuksia oman osaamisen kehittymisestä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin hoitoalalla työskentelevien palvelujohtajien
kokemuksia siitä, mitkä tekijät edistävät heidän osaamisensa kehittymistä. Aihe
on ajankohtainen, sillä hoitoalalla oli viime vuonna suuret lakot
työehtosopimusneuvotteluiden riitautuessa. Lisäksi korona-aika nosti esiin
hoitoalan tärkeyttä, mutta samalla lisäsi kuormaa hoitoalan työntekijöille. Tällöin
hoitoalan ongelmat nousivat pinnalle valtakunnallisia uutisointeja myöten.
Hoitoalan johtaminen on yksi merkittävistä tekijöistä, mikä vaikuttaa
työhyvinvoinnin kautta alan vetovoimaan työmarkkinoilla, joten sen
kehittämiseen liittyvän tiedon saannin voitiin sanoa olevan perusteltua.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joihin
osallistui 8 palvelujohtajaa. Haastatteluiden analyysimenetelmänä käytettiin
teemoittamista, jonka tuloksena löydettiin 9 pääteemaa, jotka edustivat
palvelujohtajien osaamisen kehittymistä edistäviä tekijöitä. Tulosten perusteella
tärkeimpänä lähtökohtana osaamisen kehittymiselle oli palvelujohtajan oma
asenne haluta kehittyä ja selviytyä haasteista. Lisäksi tuloksissa korostuivat eri
sosiaalisten ryhmien roolit palvelujohtajien osaamisen kehittymisessä. Näistä
tärkeimpänä koettiin tukea antava esihenkilö ja vertaistuen saaminen muilta
palvelujohtajilta. Tätä kaikkea tukivat organisaation tuki koulutuksiin ja
tukipalvelut palvelujohtajille.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29143]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
Vilpas, Juha (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä ... -
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä
(Jyväskylän yliopisto, 2022)Aikuisten oppiminen on ratkaisevassa roolissa nyky-yhteiskunnassa ja työelämässä. Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä -teos päivittää aikuisten työssä oppimisen ja aikuispedagogiikan näkökulmat ja tuo ne osaksi ... -
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
Paatelainen, Krista (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä omassa työssään. Varhaiskasvatusala on henkilöstökriisin keskellä, ja jatkuvat ... -
Osaamisen kehittymisen kautta sitoutumiseen : Y-sukupolven asiantuntijatyöntekijöiden kokemuksia
Toivonen, Anne-Mari (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Y-sukupolven asiantuntijatyöntekijöiden suhtautumista organisaatioon sitoutumiseen. Aihetta lähestytään Naimin ja Lenkan käsitteellisen viitekehyksen avulla. Kirjallisuuskatsauksen ... -
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ...