Show simple item record

dc.contributor.authorPajala, Ville
dc.date.accessioned2023-06-05T11:13:45Z
dc.date.available2023-06-05T11:13:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87433
dc.description.abstractGiallo on käsite, joka useimmiten viittaa tiettyihin Italiassa 1970-luvun aikana suosiossa olleisiin rikos- ja mysteerielokuviin. Lajityypin elokuvat nousivat suosioon kotimaassa Dario Argenton debyyttielokuvan myötä vuonna 1970, mutta ne olivat suosittuja ja tuottavia myös ulkomailla. Giallo oli perusluonteeltaan eksploitatiivinen, hyödyntäen ajankohtaisia puheenaiheita sekä provosoivaa kuvastoa, kuten vähäpukeisia naisia ja seksuaalista kanssakäymistä. Huolimatta paikoin epäreilusta kakkosluokan elokuvan maineesta, giallo-elokuvat esittivät ja hyödynsivät ajankohtaisia aiheita ja tarjosivat yleisölleen niistä tulkintoja. Tämä tutkimus käsittelee pientä joukkoa giallo-elokuvia vuosien 1968–1980 väliltä, ja tarkastelee, miten ne kuvasivat ja ymmärsivät aikakaudelle ominaisia teemoja ja tapahtumia. Tärkeimpinä teemoina tarkastelussa on miten elokuvat kuvaavat naisia ja naisten rooleja, miten äitiys esitetään, sekä miten urbanisaatio ja modernisaatio esitetään ja koetaan. Esillä on myös katolisen kirkon ja uskon rooli sekä kulutuskulttuurin maailmanvalloitus. Tutkimus osoittaa, että giallo-elokuvat olivat poliittiselta näkökannaltaan paljolti vasemmistolaisia, usein kritisoiden ja tähdäten rikkaita ja kauniita. Ehkä soveltuen aikakauden radikaalien vasemmistoliikkeiden näkemyksiin, ”vapautunut” nainen nähtiin paikoin uhkaavana sekä fyysisesti että kansan tulevaisuuden kannalta. Elokuvat olivat hyvin kriittisiä kaupungistumisen ja kulutuskulttuurin vaikutuksia kohtaan, ja maalasivat niistä paikoin karmeitakin uhkakuvia. Niissä kritisoitiin usein kansainvälisiä suuryhtiöitä ja niiden saavuttamaa epäreilua vaikutusvaltaa. Nykyisyys ja tulevaisuus nähtiin epävarmoina ja epätäydellisinä, mutta myös väistämättöminä. Lähimenneisyyden synkät luvut ja instituutiot, kuten katolinen kirkko, nostettiin usein esiin ja niitä tarkasteltiin kriittisesti. Elokuvien kuvaus ei kuitenkaan ollut täysin yhtenevää, vaan eroavaisuuksia ilmenee. Yhteistä kaikille käsitellyille elokuville kuitenkin on niiden sisältämä kuvaus suurista muutoksista sekä uuden ja vanhan vääjäämättömästä yhteentörmäyksestä. Gialloelokuvien maailma on joko jatkuvassa murroksessa tai sitten se käsittelee muutoksista koituneita seurauksia.fi
dc.format.extent63
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othergiallo
dc.subject.otherfilone
dc.subject.otherDario Argento
dc.subject.otherLucio Fulci
dc.subject.otherMario Bava
dc.titleColoured by giallo : Italy’s change and development as seen in Italian giallo films from the 1960s to the 1980s
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053494
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYleinen historiafi
dc.contributor.oppiaineGeneral Historyen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3033
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoelokuvataide
dc.subject.ysoelokuvat
dc.subject.ysoelokuvaohjaajat
dc.subject.ysoelokuvahistoria
dc.subject.ysokaupungistuminen
dc.subject.ysomaaseutu
dc.subject.ysoväkivalta
dc.subject.ysohistory
dc.subject.ysocinema (art forms)
dc.subject.ysofilms
dc.subject.ysofilm directors
dc.subject.ysofilm history
dc.subject.ysourbanisation
dc.subject.ysocountryside
dc.subject.ysoviolence (activity)
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright