Coloured by giallo : Italy’s change and development as seen in Italian giallo films from the 1960s to the 1980s
Giallo on käsite, joka useimmiten viittaa tiettyihin Italiassa 1970-luvun aikana suosiossa olleisiin rikos- ja
mysteerielokuviin. Lajityypin elokuvat nousivat suosioon kotimaassa Dario Argenton debyyttielokuvan myötä
vuonna 1970, mutta ne olivat suosittuja ja tuottavia myös ulkomailla. Giallo oli perusluonteeltaan eksploitatiivinen,
hyödyntäen ajankohtaisia puheenaiheita sekä provosoivaa kuvastoa, kuten vähäpukeisia naisia ja seksuaalista
kanssakäymistä. Huolimatta paikoin epäreilusta kakkosluokan elokuvan maineesta, giallo-elokuvat esittivät ja
hyödynsivät ajankohtaisia aiheita ja tarjosivat yleisölleen niistä tulkintoja. Tämä tutkimus käsittelee pientä joukkoa
giallo-elokuvia vuosien 1968–1980 väliltä, ja tarkastelee, miten ne kuvasivat ja ymmärsivät aikakaudelle ominaisia
teemoja ja tapahtumia. Tärkeimpinä teemoina tarkastelussa on miten elokuvat kuvaavat naisia ja naisten rooleja,
miten äitiys esitetään, sekä miten urbanisaatio ja modernisaatio esitetään ja koetaan. Esillä on myös katolisen kirkon
ja uskon rooli sekä kulutuskulttuurin maailmanvalloitus.
Tutkimus osoittaa, että giallo-elokuvat olivat poliittiselta näkökannaltaan paljolti vasemmistolaisia, usein kritisoiden
ja tähdäten rikkaita ja kauniita. Ehkä soveltuen aikakauden radikaalien vasemmistoliikkeiden näkemyksiin,
”vapautunut” nainen nähtiin paikoin uhkaavana sekä fyysisesti että kansan tulevaisuuden kannalta. Elokuvat olivat
hyvin kriittisiä kaupungistumisen ja kulutuskulttuurin vaikutuksia kohtaan, ja maalasivat niistä paikoin karmeitakin
uhkakuvia. Niissä kritisoitiin usein kansainvälisiä suuryhtiöitä ja niiden saavuttamaa epäreilua vaikutusvaltaa.
Nykyisyys ja tulevaisuus nähtiin epävarmoina ja epätäydellisinä, mutta myös väistämättöminä. Lähimenneisyyden synkät
luvut ja instituutiot, kuten katolinen kirkko, nostettiin usein esiin ja niitä tarkasteltiin kriittisesti. Elokuvien kuvaus
ei kuitenkaan ollut täysin yhtenevää, vaan eroavaisuuksia ilmenee. Yhteistä kaikille käsitellyille elokuville kuitenkin
on niiden sisältämä kuvaus suurista muutoksista sekä uuden ja vanhan vääjäämättömästä yhteentörmäyksestä. Gialloelokuvien maailma on joko jatkuvassa murroksessa tai sitten se käsittelee muutoksista koituneita seurauksia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
''Mä oon kerran kännipäissäni pätkässyt llonaa turpaan" : sukupuolistunut väkivalta Aku Louhimiehen ja Antti J. Jokisen elokuvissa
Pitkämäki, Anna (Sukupuolentutkimuksen seura, 2021)Artikkelissa tarkastellaan sukupuolistunutta väkivaltaa Antti J. Jokisen ja Aku Louhimiehen ohjaamissa pitkissä kotimaisissa elokuvissa. Tarkastelun kohteena on, miten ja millaista väkivaltaa elokuvissa esitetään ja millaisia ... -
Venäläisellä valkokankaalla
Itkonen, Hannu (Työväenliikkeen kirjasto, 2022) -
Taikalyhtyjä ja pontikkapannuja : ruotsalainen ja suomalainen hyvinvointivaltio Ingmar Bergmanin ja Mikko Niskasen elokuvissa
Gustafsson, Jan-Peter (2019)Tässä tutkielmassa olen tarkastellut ruotsalaista ja suomalaista hyvinvointivaltiota Ingmar Bergmanin ja Mikko Niskasen elokuvien kautta. Elokuvia on taustoitettu pääasiassa tutkimuskirjallisuudella ja artikkeleilla, sekä ... -
"Seksivallia" murtamassa? : seksuaalisuus suomalaisissa elokuvissa ja niitä käsittelevissä lehtikirjoituksissa vuosina 1966 – 1970
Jörgensen, Antti (2019)1960-luvun jälkipuoliskolla Suomessa elettiin rakennemuutoksen, kulttuurivallankumouksen ja opiskelijaradikalismin aikaa. Samaan aikaan suomalainen elokuvateollisuus oli ajautunut talousvaikeuksiin, mistä johtuen useat ... -
Monipuolisesti populaarista pohjoismaisesta elokuvasta
Hiltunen, Kaisa (Lähikuva-yhdistys ry, 2017)