Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorVepsäläinen, Sanni
dc.date.accessioned2023-05-30T12:22:33Z
dc.date.available2023-05-30T12:22:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87310
dc.description.abstractViime vuosien aikana pyöräilyn digitalisaatio on ottanu isoja askelia eteenpäin virtuaalisten pyöräily-ympäristöjen, erilaisten sensoreiden ja älyvastusten ansiosta. Yksi suosituimmista sovelluksista on Zwift, joka mallintaa perinteistä pyöräilyä älyvastuksen, puettavien teknologioiden ja sovelluksen avulla. Pyöräilyn kattojärjestö UCI on valvonut virallisia virtuaalisessa ympäristössä tapahtuvia pyöräilyn (lyhyesti virtuaalinen pyöräily) maailmanmestaruuskisoja Zwiftissä, mutta samalla uudenlaiset dopingin keinot ovat nousseet pinnalle. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella kirjallisuuskatsauksen keinoin, millaisia uudenlaisia dopingin keinoja pyöräilyn digitalisaatio on avannut. Tutkielmassa käydään myös läpi digitaalista dopingia monitoroinnin menetelmiä, sekä digitaalisesti dopingista määrättäviä sanktioita.fi
dc.description.abstractIn recent years, the digitalization of cycling has taken big steps forward thanks to virtual cycling environments, wearable sensors and smart trainers. Zwift has emerged as one of the most popular apps for indoor cycling, modeling traditional cycling through a smart trainer, wearable technologies and an application. Cycling’s governing body UCI has held the official eCycling World Championships on Zwift, but at the same time new types of doping methods have surfaced. The purpose of this thesis is to examine what are these new types of doping methods the digitalization of cycling has enabled. In the thesis I also examine how digital doping can be monitored and whether the sanctions for doping are the same as in traditional cycling.en
dc.format.extent24
dc.language.isofi
dc.subject.otherzwift
dc.subject.otherdigitaalinen doping
dc.subject.otherälyvastus
dc.titlePyöräilyn digitalisaatio ja sen haasteet : digitaalinen doping Zwiftissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305303366
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysoliikuntateknologia
dc.subject.ysopyöräily
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoBluetooth


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot