Liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelman kasvatusteoreettiset perusteet
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuvailla ja selkeyttää Jyväskylän yliopiston liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelman kasvatusteoreettisia perusteita koulutusohjelman opetussuunnitelman sekä koulutusohjelman kouluttajien haastattelun pohjalta. Tämän lisäksi työn tarkoituksena oli selkeyttää liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelman kasvatusteoreettisiin perusteisiin liittyviä ilmauksia, käsitteitä ja teoreettisia lähtökohtia. Tutkimus oli monialainen sen sijoittuessa niin yleisen kasvatustieteen kuin aikuiskasvatustieteen sekä liikuntatieteen kentille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto koostui liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelman opetussuunnitelmasta sekä kouluttajien haastattelusta. Aineisto kerättiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa aineistoksi kerättiin liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelman opetussuunnitelma kesällä 2022. Aineistonkeruun toisessa vaiheessa haastatteluaineisto kerättiin syyskuussa 2022 ryhmähaastattelun avulla. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä systemaattista analyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella koulutusohjelman kasvatusteoreettisista perusteista voidaan todeta seuraavat viisi asiaa. Koulutusohjelman käsitys tiedosta perustuu laajalti oppijan oman kokemuksen hyödyntämiseen tiedon lähteenä. Koulutusohjelman käsityksen mukaan aikuinen oppija on itsenäinen, autonominen ja vastuullinen toimija, jonka kokemusta ja jo kertynyttä asiantuntijuutta arvostetaan. Keskeisenä tavoitteena ja päämääränä koulutusohjelmassa on oppijan ammatillisen ja inhimillisen kasvun ja kehittymisen tukeminen, joita tukevat tutkimustuloksissa määritellyt viisi osaamisaluetta. Koulutusohjelman oppimisvälineet mukailevat aikuispedagogisia, oppijakeskeisiä sekä yhteisöllisen oppimisen mukaisia menetelmiä. Koulutusohjelman keskeisinä arvoina voidaan nähdä oppijan autonomisuus ja omakohtaisuus, tutkiva ja kriittinen asenne, yhteisöllinen oppiminen sekä työelämälähtöisyys.
...
The purpose of this study was to investigate, describe, and clarify the educational theoretical principles of the Master's Program in Sport Pedagogy (Adult Education) at the University of Jyväskylä, based on the program curriculum and an interview with program teachers. Additionally, the study aimed to clarify expressions, concepts, and theoretical premises related to the educational theoretical foundations of the program. The study was interdisciplinary, as it was situated in the fields of education, adult education, and sports science.
The study was conducted as a qualitative study, using a hermeneutic research approach. The data consisted of the program curriculum and an interview with program teachers. The data was collected in two phases. In the first phase, the program curriculum was collected in the summer of 2022. In the second phase, the interview data was collected in September 2022 through a group interview. The data was analyzed using a data-based systematic analysis.
Based on the results of the study, the following five points can be made regarding the educational theoretical principles of the program. The program's conception of knowledge is largely based on utilizing the learner's own experiences as a source of knowledge. The program's view of adult learners is that they are independent, autonomous, and responsible, and that their previous experiences and expertise are valued. The central objective is to support the learner's professional and personal growth and development, supported by the five competence areas identified in the research results. Learning tools follow adult pedagogical, learner-centered, and collaborative learning methods. The program's core values are learner’s autonomy and subjectivity, an explorative and critical attitude, collaborative learning, and working-life orientation.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjaajan vastaaminen opiskelijoiden esittämiin moitteisiin dialogisuuteen pyrkivän aikuiskoulutuksen vuorovaikutustilanteissa
Pakkanen, Marjatta; Niemi, Kreeta; Vehkakoski, Tanja (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten dialogisuuteen pyrkivän aikuiskoulutuksen oppimisryhmissä käsitellään opiskelijoiden esittämiä moitteita, jotka kohdistuvat ohjaajan toimintaan tai hänen edustamaansa ... -
Aikuiskoulutuksen ja -oppimisen erityispiirteiden huomioiminen ammattikorkeakoulujen insinööri (AMK) -koulutuksessa
Turve, Ismo (2010)Tässä tutkielmassa tutkitaan aikuiskoulutuksen- ja oppimisen erityispiirteitä sekä niiden huomioimista Suomen ammattikorkeakoulujen tietotekniikan insinööri (amk) -tutkintoihin johtavissa koulutuksissa -
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Paajanen, Samu; Ylitalo, Pyry (2024)The aim of the study was to explore the experiences and perceptions of students graduating from the master's level adult education program in physical education regarding teaching social and emotional skills in upper ... -
Keksiikö Peppi pönkin : ammatillisen aikuiskoulutuksen ohjaustarpeiden haarukointia ja ohjaustyövälineiden kehittelyä
Salin, Timo (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Aikuiskoulutuksen monimuotoistaminen koulutusteknologian avulla : case Kokkolan yliopistokeskus
Myllymäki, Mikko (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.