dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Kosonen, Vilma | |
dc.contributor.author | Saatsi, Aada | |
dc.date.accessioned | 2023-05-30T05:40:55Z | |
dc.date.available | 2023-05-30T05:40:55Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87274 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia kertomuksia lastensuojelun asiakkaina olleet nuoret aikuiset kertoivat kokemuksistaan koulun tukipalveluista sekä miten he asemoivat omaa sekä kanssaan työskentelevien ammattilaisten toimijuutta. Oppilaiden toimijuutta koulussa on tutkittu jonkin verran, mutta toimijuuden tutkiminen lastensuojelun asiakkaiden tai koulun tukipalveluiden näkökulmasta on jäänyt vähäiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin narratiivisin yksilöhaastatteluin, joihin osallistui neljä 18–29-vuotiasta lastensuojelun asiakkaana ollutta nuorta aikuista. Haastatteluissa kerättiin pieniä kertomuksia osallistujien peruskoulukokemuksista. Aineisto analysoitiin narratiivista positiontianalyysia käyttäen.
Haastateltavien kertomuksissa toimijuuskokemukset koulun tukipalveluissa koskivat joko päätöksentekoa tai tuen saamista. Päätöksentekoon liittyvissä tarinoissa nuoret asemoivat itsensä toiminnan kohteiksi, sivuunjätetyiksi, tietämättömäksi toimijaksi ja päätösten portinvartijoiksi, kun taas tuen saamiseen liittyvissä tarinoissa he asemoivat itsensä yksin jääneiksi, haavoittuvaisiksi tuen tarvitsijoiksi, leimautuneiksi sekä aktiivisiksi tuen piiriin hakeutujiksi. Ammattilaiset asemoituivat puolestaan päätöksenteon tarinoissa auktoritee-teiksi, asiantuntijoiksi, velvoitteellisesti osallistaviksi ja toimijuuden kunnioittajiksi, sekä tuen saamisen tarinoissa opetuksen järjestäjiksi, kannattelijoiksi, taustavaikuttajiksi sekä mukana kulkijoiksi. Nuorten toimijuuden kannalta merkittäviksi tekijöiksi muodostuivat toimijuuden tukemisen oikea-aikaisuus, tuen järjestämisen käytännöt sekä pienet merkitykselliset kohtaamiset. | fi |
dc.format.extent | 78 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | koulun tukipalvelut | |
dc.title | Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305303332 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | päätöksenteko | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | lastensuojelu | |
dc.subject.yso | tukipalvelut | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |