dc.contributor.advisor | Mehtälä, Saana | |
dc.contributor.author | Mannila, Sanni | |
dc.date.accessioned | 2023-05-29T07:21:50Z | |
dc.date.available | 2023-05-29T07:21:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87269 | |
dc.description.abstract | Nykypäivän nuoret ovat syntyneet maailmaan, jossa Internet on osana lähes kaikilla elämän osa-alueilla. Tämä on johtanut nuorten lähes jatkuvaan läsnäoloon verkossa ja etenkin sosiaalisen median kanavilla. Vaikka Internetin ja sosiaalisen median käyttö on hyvin suuri osa nuorten elämää, ei sen vaikutuksia heidän kognitiivisiin toimintoihinsa ole tutkittu kovinkaan paljoa. Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkielman tavoitteena oli luoda näkemys siitä, millaisia vaikutuksia Internetin ja sosiaalisen median käytöllä on 12–24-vuotiaiden nuorten kognitiivisiin toimintoihin. Tutkielmassa keskityttiin erityisesti nuorten kognitiivisen kehityksen kannalta keskeisiin toimintoihin rajaten ulkopuolelle kuitenkin pääosin kaikki sosiaaliseen kognitioon liittyvät toiminnot. Tutkielmassa kävi ilmi, että monet vaikutukset nuorten kognitiivisiin toimintoihin liittyivät enemmänkin Internetin ja sosiaalisen median jatkuvaan läsnäoloon, sen aiheuttamiin häiriötekijöihin sekä tiedon helppoon saatavuuteen, kun taas pelkällä Internetin ja sosiaalisen median käytöllä ei löydetty olevan kovinkaan merkittäviä vaikutuksia. Löydetyt vaikutukset liittyivät pääosin nuorten ajatteluun, keskittymiseen, muistiin ja tarkkaavaisuuteen. Vaikutusten luonnetta sekä laajuutta on kuitenkin hyvin vaikea määrittää kognitiivisten toimintojen moniulotteisuuden takia. Koska Internetin ja sosiaalisen median käyttötavat muuttuvat jatkuvasti, vaikuttaa näin myös tuoreiden tutkimusten puute suuresti todellisten ja ajankohtaisten vaikutusten määrittämiseen. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Internetin käyttö | |
dc.subject.other | sosiaalisen median käyttö | |
dc.title | Internetin ja sosiaalisen median käytön vaikutukset nuorten kognitiivisiin toimintoihin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305293329 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.subject.yso | kognitiivinen kehitys | |
dc.subject.yso | kognitio | |
dc.subject.yso | kognitiiviset prosessit | |