"Mäkin liikun kaikkialla” : varhaiskasvatusikäisten lasten kokemuksia fyysisestä aktiivisuudesta päiväkotiympäristöissä
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Varhaiskasvatusikäisten lasten fyysinen passiivisuus on lisääntynyt viime aikoina muun muassa teknologian kehityksen seurauksena. Koska lapset viettävät entistä enemmän aikaa älylaitteiden parissa, ovat liikkumista tutkineet tutkijat olleet huolissaan fyysisen aktiivisuuden vähentymisestä. Näin ollen onkin ensiarvoisen tärkeää selvittää niitä keinoja ja tekijöitä, jotka kannustavat lapsia liikkumaan. Erityisen arvokasta on selvittää juuri lasten kokemuksia aiheesta, sillä aiempi tutkimus on painottunut pitkälti aikuisten näkökulmaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatusikäisten lasten kokemuksia fyysisestä aktiivisuudesta.
Tämän tutkimuksen lähtökohtana on lasten näkökulma. Tutkimukseen osallistui 15 4–6-vuotiasta lasta yhdestä kunnallisesta päiväkodista. Tutkimusaineisto kerättiin lapsilta pienryhmissä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat lapsilla olevan paljon tietoa ja kokemuksia fyysisestä aktiivisuudesta fyysiseen ja sosiaaliseen ympäristöön liittyen. Tämän lisäksi lapset kuvailivat kokemuksiaan itsestään liikkujina. Lapset kuvasivat myös monipuolisesti ympäristöjen ja aikuisten merkitystä liikkumiselleen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta lapsilla olevan paljon erilaisia kokemuksia fyysiseen aktiivisuuteen liittyen. Lasten yksilöllisyys näyttää vaikuttavan siihen, millaiseksi kokemukset varhaiskasvatuksessa muodostuvat. Varhaiskasvatuksessa onkin tärkeää tarkastella lasten kokemusmaailmaa, jotta heille voidaan taata mahdollisuuksia fyysisesti aktiiviseen elämäntapaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Makkonen, Salla-Mari (2018)Makkonen, S-M. 2018. Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4–5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ... -
Rauhanturvaajien kokemuksia omasta fyysisestä aktiivisuudesta ja toimintakyvystä kansainvälisessä kriisinhallintaoperaatiossa
Strandén, Antoni (2017)TIIVISTELMÄ Antoni Strandén. Rauhanturvaajien kokemuksia omasta fyysisestä aktiivisuudesta ja toimintakyvystä kansainvälisessä kriisinhallintaoperaatiossa. Jyväskylä yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. ... -
”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
Piiroinen, Reetta (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät ... -
Lasten ulkoilun ja varhaiskasvatuksen ulkoympäristöjen tarkastelu päiväkodeissa
Nieminen, Jami; Riihimäki, Tommi (2023)Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien haastattelujen avulla sitä, mitä lapset tekevät päiväkotien ulkoilujen aikana. Samalla pyrittiin saamaan tietoa siitä, millainen merkitys ympäristöllä on lasten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.