Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMartin, Anne
dc.contributor.advisorKostiainen, Emma
dc.contributor.authorVeijola, Ansku
dc.date.accessioned2023-05-24T04:55:05Z
dc.date.available2023-05-24T04:55:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87128
dc.description.abstractTässä työssä kartoitettiin, miten luokanopettajat kuvailevat eettisiä dilemmoja ja niiden merkitystä omalle työlleen, sekä millaisia tekijöitä he nostavat tärkeiksi eettisten dilemmojen kohtaamisessa. Tavoitteena oli tutkia sitä, miten luokanopettajan työssä pystyy toimimaan ilman, että oma hyvinvointi vaarantuu liiallisen eettisen kuormituksen vuoksi. Laadullinen hermeneuttisfenomenologinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla kasvotusten seitsemää luokanopettajaa kuudesta eri koulusta Keski-Suomen alueella. Haastattelut nauhoitettiin erillisellä äänitallentimella, litteroitiin ja pseudonymisoitiin. Tällä tavalla saatiin 101 sivun mittainen raaka-aineisto. Analyysissä hyödynnettiin IPA-menetelmää (interpretative phenomenological analysis), sillä sen koettiin parhaiten säilyttävän rikkaan aineiston yksilöllisyyden ja tätä kautta antavan tilaa opettajien aitojen kokemusten kuvaamiselle. Tutkimuksen tulokset tiivistettiin neljään ryhmälle yhteiseen empiiriseen aihepiiriin (GET, group experiential theme). Tuloksista kävi ilmi, että opettajat ko- kevat eettisten dilemmojen olevan ennen kaikkea vuorovaikutuksellisia ristiriitoja, jotka heikentävät työhyvinvointia ja lisäävät työn kuormitusta. Eettisten dilemmojen kohtaamisessa ja käsittelyssä opettajat toivat esiin ennen kaikkea opettajan ammattitaidon sekä työhyvinvoinnin merkityksen. Saadut tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa.fi
dc.format.extent74
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othereettinen dilemma
dc.subject.othereettinen kuormittuneisuus
dc.subject.otherinterpretative phenomenological analysis
dc.titleKoettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305243200
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoeettisyys
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysokuormitus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright