dc.contributor.advisor | Aarto-Pesonen, Leena | |
dc.contributor.author | Kuosmanen, Santtu | |
dc.date.accessioned | 2023-05-16T08:50:00Z | |
dc.date.available | 2023-05-16T08:50:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86993 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää miten ammattioppilaitosten liikunnan etäopetus toteutui covid-19-pandemia poikkeusolojen aikana sekä kartoittaa tekijät, jotka määrittivät toteutusta. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisia haasteita liikunnanopettajat kohtasivat etäopetuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla keväällä 2022. Haastatteluihin osallistui viisi samassa ammattioppilaitoksessa työskentelevää liikunnanopettajaa. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista ilmeni kolme päälöydöstä. Ensimmäinen ja oleellisin päälöydös oli se, että liikunnan etäopetuksen toteutus oli haasteellista ja erilaisia haasteita ilmeni useita. Toinen päälöydös oli se, että liikuntasisällöt yksipuolistuivat etäopetuksen aikana. Kolmas päälöydös oli se, että liikunnan oppiaine sisältää etäopetukseen soveltumattomia erityspiirteitä, jotka vaikeuttivat liikunnanopettajien työskentelyä ja jotka vaikuttivat heidän opetusratkaisuihinsa.
Tutkimustulosten ja päätelmien perusteella voidaan todeta, että liikunnanopettajien tulee tiedostaa tarkasti etäopetuksen suunnittelun ja implementoinnin merkitys, koska liikunnan oppiaine on haastavaa opettaa etänä. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this study was to find out how the distance learning was implemented during the lock down time of the COVID-19 pandemic. In addition the goal was recognize the factors that determined the implementations. The aim was also to clarify what kind of challenges physical education teachers faced in distance education.
The study was carried out using qualitative research methods. Research´s philosophical baseline was phenomenological-hermeneutic approach. The data was collected through a semi-structured interview in the spring of 2022. Five physical education teachers working at the same vocational institute participated in the interviews. The data was processed with content analysis using conceptual way.
Three main findings emerged from the research results. The first and most important finding was that the implementation of distance education was challenging and there were many different challenges. The second main finding was that physical education content became one-sided during distance learning. The third main finding was that physical education includes unsuitable features for distance education, which made it difficult for physical education teachers to work and which affected their teaching solutions.
Based on this study results and conclusions, it can be stated that physical education teachers should be aware of the importance of planning and implementation of distance learning, because physical education is challenging to teach remotely. | en |
dc.format.extent | 88 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | liikuntapedagogiikka | |
dc.subject.other | liikuntasisällöt | |
dc.title | Ammattioppilaitoksessa työskentelevien liikunnanopettajien näkemyksiä covid-19-pandemian aikaisesta liikunnan etäopetuksesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305163059 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | ammatilliset oppilaitokset | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |