Dystopia Haro Ason mangassa Alice in Borderland
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen dystopiaa ja sen esittämistä Haro Ason mangassa Alice in Borderland (2011; 2022). Keskityn tutkimaan sitä, millainen mangan Borderland on dystopiana ja miten sen dystooppisuutta rakennetaan sarjakuvassa erilaisten sanallisten ja kuvallisten keinojen kautta. Näiden lisäksi tarkastelen myös mangan henkilöhahmojen osuutta dystopian rakentumisessa.
Hyödynnän tutkimuksessani dystopian tutkimusta, sarjakuvan tutkimusta ja kuvan ja sanan -tutkimusta. Lähestyn dystopiaa tutkimuksessani Claeysin (2017) nimeämien dystopian pääkategorioiden kautta. Nämä ovat poliittinen dystopia, ympäristödystopia ja teknologiadystopia. Analyysini keskiössä ovat etenkin ne sarjakuvan sanalliset ja kuvalliset kerronnan keinot, joiden kautta Borderlandin dystooppisuutta teoksessa rakennetaan.
Tutkimukseni osoittaa, että dystopiana Borderland on pääosin sekoitus poliittista dystopiaa ja teknologiadystopiaa. Samalla myös ympäristöelementti on keskeinen osa teoksen dystooppisen maailman rakentumista. Analyysissäni käy ilmi, että dystooppisuutta rakennetaan teoksessa erilaisten sarjakuvalle ominaisten sanallisten ja kuvallisten kerronnan keinojen kautta. Nämä keinot keskittyvät rakentamaan kuvaa Borderlandista paikkana sekä luomaan eroa todellisen Shibuyan ja dystooppisen Borderlandin välille. Dystopian rakentumisen kannalta keskeisessä osassa on myös tarinan päähenkilön Arisun näkökulma ja asennoituminen häntä ympäröivään maailmaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikin muovaamat sankari ja vihollinen : intermediaaliset musiikkiviittaukset ja henkilöhahmojen rakentuminen Hirohiko Arakin JoJo’s Bizarre Adventure: Diamond Is Unbreakable -mangassa
Autio, Laura (2022)Tutkielmassa käsittellään intermediaalisia musiikkiviittauksia Hirohiko Arakin mangassa JoJo’s Bizarre Adventure: Diamond Is Unbreakable keskittyen kahteen keskeiseen henkilöhahmoon, Josuke Higashikataan ja Yoshikage Kiraan. ... -
Kotien kuvastoa : kolmen päähenkilöpojan kodin visuaalinen kuvaus Moto Hagion mangassa The Heart of Thomas
Jolma, Cai (2019)Tutkimuksessani tutkin lähiluennan ja Scott McCloudin sarjakuvateorian avulla, miten Moto Hagio teoksessaan The Heart of Thomas kuvaa hahmojen kotia ja perhettä visuaalisesti. Osoitin tutkimukseen valittujen sivujen ja ... -
Kohti uutta Japania : Meiji-restauraatiota ympäröivän aikakauden 1853-1878 historiakuva Rurouni Kenshin-mangassa
Matalamäki, Eveliina (2011)Tässä tutkimuksessa käsittelen japanilaisen Rurouni Kenshin –mangan tapaa käsitellä historiallisia tapahtumia ja henkilöitä, jotka liittyvät vuonna 1868 tapahtuneeseen Meiji-restauraatioon. Restauraation yhteydessä poliittinen ... -
Naiskuvia japanilaisessa mangassa : analyysi neljän ikäryhmän sarjakuvista
Knuutti, Jussi (2012)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee naiskuvaa neljässä japanilaisessa manga-sarjakuvassa, ensimmäisissä osissa kirjasarjoista Naruto (1999-), Fruits Basket (1999-2006), Oh! My Goddess(1988-) ja Happy Mania! (1996-2001). ... -
Tästä selvinnyt ei ihminen : ekokritiikki ja dystopia Stam1na-yhtyeen Viimeinen Atlantis -albumilla ja Markku Metson sarjakuvassa
Luostarinen, Sara (2022)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani suomalaisen Stam1na-yhtyeen Viimeinen Atlantis-albumin (2010) ekokriittisyyttä ja dystooppisia piirteitä albumin lyyrikoiden ja siihen liittyvän Markku Metson kuvittaman sarjakuvan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.