Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorIjas, Silja
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2023-05-12T06:41:21Z
dc.date.available2023-05-12T06:41:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationIjas, S. (2023). Ainun kielen kielikoulutuksen ja kielitaidon arvioinnin haasteet. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.14(3). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/ainun-kielen-kielikoulutuksen-ja-kielitaidon-arvioinnin-haasteet" target="_blank"> https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/ainun-kielen-kielikoulutuksen-ja-kielitaidon-arvioinnin-haasteet</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86929
dc.description.abstractAinut ovat pääasiassa Japanin pohjoisosissa asuva alkuperäiskansa, joiden puhuma ainun kieli ajautui uhanalaiseen asemaan, kun japanilaiset valloittivat 1800-luvun puolivälin jälkeen ainujen asuinalueet ja alkoivat sulauttaa heitä osaksi japanilaista yhteiskuntaa. Nyt ainun kieltä yritetään elvyttää. Ainun kielikoulutuksessa kielitaidon arviointi on kuitenkin haastavaa, sillä kurssien opetussisältöjä ei ole yhdenmukaistettu, opettajilta saattaa puuttua niin pedagogista osaamista kuin kielitaitoakin eivätkä opiskelijat välttämättä ole kursseilla vain oppimassa kieltä. Tässä artikkelissa pureudutaan ainun kielikoulutuksen ongelmakohtiin ja siihen, millaisia haasteita ne asettavat arvioinnille, sekä ehdotetaan, että arviointi voi olla tarpeetonta ja jopa haitallista uhanalaisen kielen elvytyksessä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2023/ainun-kielen-kielikoulutuksen-ja-kielitaidon-arvioinnin-haasteet
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherkielikoulutus
dc.subject.otheropiskelumotivaatio
dc.titleAinun kielen kielikoulutuksen ja kielitaidon arvioinnin haasteet
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403132367
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume14
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokielen elvytys
dc.subject.ysoainun kieli
dc.subject.ysouhanalaiset kielet
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27315
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37906
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p555
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0