Vieraiden kielten oppimismotivaatio : esimerkkinä saksa yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa
Hurskainen, M., & Ylönen, S. (2015). Vieraiden kielten oppimismotivaatio : esimerkkinä saksa yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. In T. Jakonen, J. Jalkanen, T. Paakkinen, & M. Suni (Eds.), Kielen oppimisen virtauksia (pp. 73-90). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 73. https://journal.fi/afinlavk/article/view/49357
Julkaistu sarjassa
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisujaPäivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys 2015
German continues to be one of the most often used foreign languages for academic purposes in Finland although its use has decreased rapidly during the past few decades. The aim of this study is to explore university students’ motivation to learn German. It is part of the FinGer project and focuses on 2257 answers given to one survey question, namely why students have learned German. This multiple choice question with seven options included an open-ended option, which 772 German as a foreign language speaking respondents selected. In addition to frequency analysis of the multiple choice options, the open comments were analysed using qualitative content analysis in two ways: inductively (data-driven thematic classification) and deductively (theory-driven classification). The open comments were also analysed quantitatively. The results show that German was primarily studied to improve employment possibilities. Finnish language education policies clearly influenced the motivation to learn German over time: older generations’ motivation was mainly regulated externally whereas intrinsic motivation increased in younger generations.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistysEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-61-8Kuuluu julkaisuun
Kielen oppimisen virtauksiaISSN Hae Julkaisufoorumista
0781-0318Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/49357Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25264874
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mitä vieraiden kielten opiskelulle on tapahtumassa lukiokoulutuksessa?
Värri, Kyösti (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Muiden opiskelijalle vieraiden kielten kuin englannin ja toisen kotimaisen kielen (ruotsi/suomi) opiskelu on vähentynyt ja kaventunut lukiokoulutuksessa. Tämä on herättänyt huolen kielivarannon kapeutumisesta. Tässä ... -
Vastuullinen vieraiden kielten opetus herättelee oppijan kieli- ja kulttuuritietoisuutta
Luodonpää-Manni, Milla; Hahl, Kaisa; Lahti, Laura; Mäkipää, Toni (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Artikkelissa tarkastelemme kieli- ja kulttuuritietoisuutta osana vastuullista vieraiden kielten opetusta. Yhteiskunnan moninaistuessa opetussuunnitelman perusteet eri kouluasteilla asettavat opettajien tehtäväksi tukea ... -
"Luin oppikirjoja ja kirjaimellisesti pänttäsin asioita" : vieraiden kielten opettajaopiskelijat kielen oppimista ja opettamista pohtimassa
Alanen, Riikka; Kajander, Kati; Nyman, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)Portfolios have been used for a number of years in language teacher education to support and nurture pre-service teachers’ reflective thinking. Combined with the European Language Portfolio (ELP), portfolio provides a ... -
Moninaisten oppijoiden tukeminen vieraiden kielten opetuksessa eriyttämisen keinoin
Mäntylä, Katja; Roiha, Anssi; Kajander, Kati (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This article discusses differentiation as a means of providing individual support for foreign language learners. In line with inclusive education, all language teachers need to have some knowledge of how to support a wide ... -
Lukion vieraiden kielten opettajien käytänteitä ja käsityksiä eriyttävästä arvioinnista
Roiha, Anssi; Nieminen, Juuso; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This study explores the perceptions and practices of upper secondary school language teachers on differentiated assessment. The data were collected through a closed and open-ended questionnaire (n=48) and individual ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.