Show simple item record

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorSamanen, Anniina
dc.date.accessioned2023-04-26T07:22:47Z
dc.date.available2023-04-26T07:22:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86609
dc.description.abstractKuulovammaisten lasten akateeminen suoriutuminen on huomattavasti kuulevia lapsia heikompaa. Ero kuulevien ja kuulovammaisten lasten välillä ei ole pienentynyt viimeisen 30 vuoden aikana. Tutkielman tarkoituksena on tutkia koulutusteknologian käytön vaikutusta kuulovammaisten oppimiseen ja opetukseen. Tämän tutkielman kontekstissa koulutusteknologiaan eivät sisälly sisäkorvaistutteet ja kuulokojeet. Tutkielman tavoitteena on vastata seuraavaan tutkimuskysymykseen: millaisia vaikutuksia opetusteknologialla on kuulovammaisten oppimiseen? Tutkimus tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Scopusta ja Google Scholaria vertaisarvioitujen artikkeleiden löytämiseen tutkittavasta aiheesta. Suurin osa havaituista vaikutuksista oli positiivisia. Monet tutkituista teknologeista lisäsivät käyttäjien motivaatiota oppia ja paransivat käyttäjien akateemisia suorituksia. Jokainen tutkituista teknologioista vastasi vähintään yhteen tutkimuksessa löydettyyn oppimisen haasteeseen. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä ohjelmoinnin vaikutuksesta oppimiseen. Jokaisesta teknologiasta voitaisiin tehdä myös hieman laajamittaisempi tutkimus, sillä käsitellyissä tutkimuksissa osallistujamäärät olivat suhteellisen pieniä.fi
dc.description.abstractChildren with hearing impairments are significantly behind their hearing peers academically. The gap between hearing and deaf children has not gotten any smaller in the last 30 years. The purpose of this thesis is to research the impact of the use of educational technologies in the learning and teaching of people with hearing impairments. In the context of this thesis, educational technology excludes cochlear implants and hearing aids. The aim of the thesis was to answer the following research question: what kind of effects can educational technology have when it is used in the education of hearing-impaired students? This research was done as a literacy review. Scopus and Google Scholar were used to find peer-reviewed articles about the topic. Most of the effects found were positive. Many of the researched technologies increased users’ motivation to learn and improved their academic performance. Each of the technologies studied met at least one of the learning challenges identified in the study. Further research could be carried out on the impact that programming has on learning. A slightly more extensive study could also be carried out on each technology, as the number of participants in the studies was relatively small.en
dc.format.extent25
dc.language.isofi
dc.titleOpetusteknologia kuulovammaisten opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304262716
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokuulovammaiset
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysoopetus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record