Chatbotin käyttöönottoon liittyvät ennakko-odotukset asiakaspalvelun työntekijöillä

Abstract
Asiakaspalveluchatbotit ovat yleistyneet niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla viime aikoina. Tehokkaasti toimiessaan chatbotit nopeuttavat ja helpottavat asiakaspalveluun pääsyä ja vapauttavat asiakaspalvelutyöntekijöitä yksinkertaisista tehtävistä. Tekoälyn kehittyessä on alettu puhumaan palvelualojen työpaikkojen olevan uhattuna muun muassa työn automatisoinnin vuoksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakaspalvelutyöntekijät kokevat suunnitteilla olevan chatbotin. Tutkimus alkaa kirjallisuuskatsauksella, joka keskittyy chatbotteihin ja teknologian hyväksymiseen liittyviin aiempiin tutkimuksiin. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kahdeksan teemahaastattelun tavoitteena oli selvittää, millaisia ennakko-odotuksia asiakaspalvelun työntekijöillä on suunnitteilla olevaa chatbottia kohtaan ja mitä chatbotilta odotetaan. Haastatteluista saatu data analysoitiin teemoittelun ja SWOT-analyysin avulla. Tutkimustulokset tukevat aihepiirin aiempaa tutkimusta, sillä tulosten pohjalta asiakaspalvelutyöntekijöiden tärkeimmät tekijät chatbot-teknologian hyväksymiseen olivat koettu hyödyllisyys ja suoritusodotukset. Tulosten mukaan asiakaspalvelutyöntekijät kokevat chatbotin neutraalina lisäkanavana asiakaspalvelutyön tueksi niin kauan, kun sen ei koeta olevan uhka oman työnkuvan muuttumiselle. Tutkielman kirjallisuuskatsauksen sekä empiirisen osuuden havaintojen mukaan toimeksiantajalle suositellaan chatbotin sekä ihmisasiakaspalvelijan integraatiota tulevaisuudessa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304142475Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Copyright© The Author(s)

Share