dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Kuusikko, Anni | |
dc.date.accessioned | 2023-04-14T10:26:44Z | |
dc.date.available | 2023-04-14T10:26:44Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86348 | |
dc.description.abstract | Tutkin tässä kirjallisuuskatsauksessa sitä, millaisia vaikutuksia Band Aidilla ja Live Aidilla on ollut Etiopiassa, sekä millainen merkitys niillä on yhteiskunnallisesti ollut. Band Aid on Irlantilaisen Bob Geldofin vuonna 1984 perustama tunnetuista muusikoista koottu yhtye, jonka joulusinglellä kerättiin rahaa Etiopian nälänhädän uhreille. Live Aid taas on yksi maailman suurimmista rock-tapahtumista, joka jatkoi rahankeräystä seuraavana kesänä. Tarkastelen tutkielmassani myös millainen voima musiikilla on. Tutkielmani lähteinä käytän sekä tieteellisiä, että aikakausilehdissä julkaistuja artikkeleita , dokumentteja, sekä aiheeseen liittyviä väitöskirjoja ja maisterintutkielmia.
Pohjustan aihettani kertomalla ensin Iso-Britannian tilanteesta vuosina 1984–1985, sekä Etiopian tilanteesta samoina vuosina. Seuraavaksi kerron Band Aidista ja sen synnystä. Sitten siirryn Live Aidiin, ja kerron tapahtuman järjestämisestä, esiintyjistä, ja menestyksestä. Sitten tarkastelen näiden tapahtumien konkreettisia vaikutuksia Etiopian tilanteeseen. Lopuksi pohdin, muuttiko Live Aid maailmaa, ja millainen voima musiikilla yleensäkin on.
Tutkielmaa tehdessä havaitsin, että Band Aidin ja Live Aidin suurin merkitys oli lopulta tietoisuuden levittäminen Etiopian nälänhädästä. Ne myös näyttivät maailmalle kuinka paljon musiikilla on voimaa. Tämän aiheen tutkimista on mahdollista laajentaa esimerkiksi muihin 1980-luvulla olleisiin musiikkiprojekteihin, joilla on tehty hyväntekeväisyyttä Afrikkaan. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikkitapahtuma | |
dc.title | Live Aid : voiko yksi musiikkitapahtuma muuttaa maailmaa? | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202304142474 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | hyväntekeväisyys | |
dc.subject.yso | konsertit | |
dc.subject.yso | Etiopia | |
dc.subject.yso | rahankeräys | |
dc.subject.yso | nälänhätä | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |