dc.contributor.advisor | Kalalahti, Mira | |
dc.contributor.author | Takala, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2023-04-11T05:57:34Z | |
dc.date.available | 2023-04-11T05:57:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86312 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastelin peruskoulun yläluokkien erityistä ja vaativaa
erityistä tukea tarvitsevien pienryhmäoppilaiden oppilaanohjausta ja
oppilaanohjaajan työnkuvaa osana sitä. Tutkimuksen tavoitteena oli selkeyttää
oppilaanohjaajan roolia osana moniammatillista tiimiä sekä luoda omaa työtä
ohjaava työnkuva.
Toteutin tutkimuksen laadullisena toimintatutkimuksena, jonka avulla
kartoitin nykytilannetta ja kehitin omaa työtäni sekä työyhteisöäni.
Tutkimuksella oli niin tutkiva kuin kehittävä tehtävä ja lisäksi tutkijana olin osa
työyhteisöä, jota tutkittiin. Tutkimuskohteena oli erään peruskoulun yläluokkien
erityisen tuen oppilaiden pienryhmät ja niiden parissa työskentelevät. Keräsin
tutkimuksessa kolme aineistoa kyselyn ja haastatteluiden avulla. Aineistot
analysoin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten perusteella rakensin pienryhmien oppilaanohjaukseen
työnkuvan, joka toimii oman työni perustana. Tuloksissa korostui
oppilaanohjauksen toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä ja erityisen
tuen tarpeet huomioiden sekä työnkuvan rakentaminen olemassa olevien
resurssien mukaiseksi. Tutkimuksen ainutlaatuisen luonteen vuoksi tulokset
eivät ole suoraan siirrettävissä muihin toimintaympäristöihin. | fi |
dc.format.extent | 91 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Oppilaanohjaajan työnkuva yläluokkien erityisen tuen pienryhmien oppilaanohjauksessa : työnkuvan rakentaminen toimintatutkimuksen avulla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202304112443 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | pienryhmät | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | työnkuva | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | toimintatutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |