Oppilaanohjaajan työnkuva yläluokkien erityisen tuen pienryhmien oppilaanohjauksessa : työnkuvan rakentaminen toimintatutkimuksen avulla
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkastelin peruskoulun yläluokkien erityistä ja vaativaa
erityistä tukea tarvitsevien pienryhmäoppilaiden oppilaanohjausta ja
oppilaanohjaajan työnkuvaa osana sitä. Tutkimuksen tavoitteena oli selkeyttää
oppilaanohjaajan roolia osana moniammatillista tiimiä sekä luoda omaa työtä
ohjaava työnkuva.
Toteutin tutkimuksen laadullisena toimintatutkimuksena, jonka avulla
kartoitin nykytilannetta ja kehitin omaa työtäni sekä työyhteisöäni.
Tutkimuksella oli niin tutkiva kuin kehittävä tehtävä ja lisäksi tutkijana olin osa
työyhteisöä, jota tutkittiin. Tutkimuskohteena oli erään peruskoulun yläluokkien
erityisen tuen oppilaiden pienryhmät ja niiden parissa työskentelevät. Keräsin
tutkimuksessa kolme aineistoa kyselyn ja haastatteluiden avulla. Aineistot
analysoin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten perusteella rakensin pienryhmien oppilaanohjaukseen
työnkuvan, joka toimii oman työni perustana. Tuloksissa korostui
oppilaanohjauksen toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä ja erityisen
tuen tarpeet huomioiden sekä työnkuvan rakentaminen olemassa olevien
resurssien mukaiseksi. Tutkimuksen ainutlaatuisen luonteen vuoksi tulokset
eivät ole suoraan siirrettävissä muihin toimintaympäristöihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28158]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pienryhmien käyttö oppilaanohjauksen välineenä : tapaustutkimus peruskoulun seitsemännen luokan ryhmädynamiikasta
Silvennoinen, Mari (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla
Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001) -
”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
Niemeläinen, Tarja (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) ... -
Kohti työelämää -menetelmä Pomarkun yläasteella : kehittämishanke yhdeksäsluokkalaisten oppilaanohjauksessa
Turja, Antti (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
Routamo, Sanna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.