Äänenmuodostus lapsi- ja nuorisokuoroissa
Tässä kirjallisuuskatsauksessa kartoitan mitä on kuoroäänenmuodostus, mitä se pitää sisällään sekä miksi se on merkityksellistä. Keskityn laulamiseen ja laulunopetukseen ryhmän, kehon, äänentuottamisen sekä yhteissoinnin näkökulmista sekä kuvailen äänenmuodostajan tehtäviä ja kuorolaulajan ääneen liittyviä aihealueita. Tarkastelen aihetta erityisesti lapsi- ja nuorisokuorojen näkökulmasta, mutta tietoa voi hyvin hyödyntää myös esimerkiksi aikuiskuorojen kontekstissa.
Äänenmuodostaja on nimensä mukaisesti vastuussa äänenkäytön, laulutekniikan ja soinnin harjoituttamisesta kuorossa. Hänen tehtäviinsä kuuluvat pääasiassa säännölliset äänenavaukset harjoitusten ja esitysten yhteydessä. Äänenmuodostussessiossa siirrytään henkisesti päivän muista askareista kohti kuoroharjoituksia sekä fyysisesti puheesta kohti laulua. Kun ammattitaitoinen äänenmuodostaja pitää säännöllisesti äänenavauksia, voidaan sekä välttyä äänen rasituksilta ja estää äänihäiriöiden kehittymistä että saada yhteisestä soinnista entistäkin puhtaampaa ja tasapainoisempaa. Erityisesti lapsi- ja nuorisokuoroissa säännöllinen äänenmuodostus luo muutoksessa olevalle ääni-instrumentille turvallisen pohjan kehittyä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Äänenkäytön ja äänenhuollon ohjeistusta opettajille ja oppilaille
Viitanen, Liisa (2004) -
Kuoron mahdollisuudet musiikkikasvatuksessa ja levytyksen merkitys kuoron kehittämisessä
Harinen, Heidi (2004) -
Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
Pyykkönen, Meritta (2020)Tutkielmassani tarkastelen terveen äänenkäytön tilaa alakoulun musiikinopetuksessa. Vaikka laulaminen on edelleen vahva osa suomalaista musiikkikasvatusperinnettä, on terveen äänenkäytön opetus hiljalleen jäänyt opetussu ... -
Mielikuvien käyttö laulunopetuksen työvälineenä
Saari, Leila (2015)Laulunopiskelu vaatii useiden eri lihasten kontrolloinnin opettelemista. Koska suuri osa näistä lihaksista ei ole tahdonalaisia, käytetään niiden harjoittamisessa erilaisia mielikuvia. Tämän lisäksi mielikuvien käyttäminen ... -
Complete Vocal Technique laulunopetuksen välineenä lukion musiikinopetuksessa
Lind, Henna (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Complete Vocal Technique (CVT) nimistä tanskalaista laulutekniikkaa voidaan hyödyntää lukion musiikinopetuksen laulunopetuksessa. Kyseistä laulutekniikkaa käytetään niin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.