Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKakko, Miina
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2023-03-27T10:40:19Z
dc.date.available2023-03-27T10:40:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKakko, M. (2023). Selkokirjat lukuinnon herättäjinä? : selkokielinen kaunokirjallisuus suomi toisena kielenä -opetuksessa. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.14(2). <a href=" https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2023/selkokirjat-lukuinnon-herattajina-selkokielinen-kaunokirjallisuus-suomi-toisena-kielena-opetuksessa"> https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2023/selkokirjat-lukuinnon-herattajina-selkokielinen-kaunokirjallisuus-suomi-toisena-kielena-opetuksessa</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86130
dc.description.abstractLukuelämykset kuuluvat jokaiselle lukijalle, ja sen vuoksi onkin tärkeää, että jokainen löytää itselleen niin kielellisesti kuin sisällöllisesti sopivaa luettavaa. Jyväskylän yliopistoon tekemässäni maisterintutkielmassa (Kakko 2022) toteutin opetuskokeilun, jossa toin selkokielisen kaunokirjallisuuden osaksi aikuisten perusopetuksen päättövaiheen suomi toisena kielenä (S2) -verkko-opetusta. Kirjallisuus on kieltä, ja tässä opetuskokeilussa oli ajatuksena kaunokirjallisuuden hyödyntäminen suomen kielen opetuksessa aikaisempaa enemmän ja monipuolisemmin kuin ennen (ks. myös Jytilä 2020). Opetuskokeilun aikana luettiin kaksi selkokielistä novellia: toinen itsenäisesti ja toinen ryhmässä, ja molemmista novelleista keskusteltiin lukemisen jälkeen yhdessä. Tutkimuksessani selvisi, että selkokielinen teksti ja ryhmässä lukeminen motivoivat opiskelijoita lukemaan, ja nämä seikat ovatkin tässä artikkelissani tarkastelun kohteena.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2023/selkokirjat-lukuinnon-herattajina-selkokielinen-kaunokirjallisuus-suomi-toisena-kielena-opetuksessa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleSelkokirjat lukuinnon herättäjinä? : selkokielinen kaunokirjallisuus suomi toisena kielenä -opetuksessa
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403132383
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume14
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoselkokirjat
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysoselkokieli
dc.subject.ysokaunokirjallisuus
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6190
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15356
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0