Lukutaidolla maailmankartalle : kansainvälinen lukutaitotutkimus Suomessa = The IEA stydy of reading literacy in Finland
Kansainvälinen lukutaitotutkimus toteutettiin 31 maassa (32 koulujärjestelmässä) vuosina 1990-1993. Tutkimuksen tarkoituksena oli kansainvälisestikin luotettavien ja pätevien arviointivälineiden kehittäminen, 9-vuotiaiden lasten ja 14-vuotiaiden nuorten funktionaalisen lukutaidon ja lukutottumusten arvioiminen; erilaisten opetuskulttuureiden kuvaaminen sekä luku taidon ja -tottumusten selittäminen. Lukutaidon arviointi kohdistui kaunokirjallisten tekstien tulkintaan, asiatekstien ymmärtämiseen ja dokumenttien käyttöön. Lukukokeet ja taustamittarit laadittiin kansainvälisenä yhteistyönä.
ISBN
978-951-39-9594-2Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Digitoidut julkaisut [272]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
School differences and inequities in educational outcomes : PISA 2000 results of reading literacy in Finland
Malin, Antero (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
Parents’ Experiences on a Family Literacy Program in Finland
Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja; Siipola, Mari (European Open Science Publishing, 2023)In this article, we investigate a family literacy program called Bedtime Story Shelf, which is an application of lending libraries. In Bedtime Story Shelf-program the families are loaning books from ECE centers and schools ... -
Critical literacy in the PISA 2018 reading literacy assessment
Sirén, Marjo; Sulkunen, Sari (Routledge, 2023)This study examined which aspects of critical literacy are focused on in the reading literacy assessment for the Programme for International Student Assessment (PISA) 2018 and what kinds of texts are related to the critical ... -
Objective health literacy skills among ninth graders in Finland : outcomes from a national learning assessment
Summanen, Anna-Mari; Rautopuro, Juhani; Kannas, Lasse K.; Paakkari, Leena T. (SAGE Publications, 2022)Background: Health literacy (HL) is an important determinant for maintaining and improving health throughout the lifespan. This underlines the need to monitor HL, including among adolescents, and to understand the factors ... -
How Covid-19 Intruded and Improved My Applied LESLLA Research in Progress : Reflections on Research-Design and Research Ethics of an Empirical Serious Game Study on L2 Literacy Support of Adult Migrants in Finland
Malessa, Eva (Literacy Education and Second Language Learning for Adults, 2023)In this paper, I am reporting on the impact the Covid-19 pandemic had on my ongoing doctoral study. Due to the disruptive effects of the pandemic in 2020, it was not possible to carry out planned field-testing with adult ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.