Korona sulki keikkapaikkojen ovet : millaista on fanittaminen pandemia-aikana?
Date
2023Copyright
© The Author(s)
COVID-19 pandemia aiheutti sen, että faneille ja laajemminkin ihmisille tärkeät kulttuuritapahtumat
loistivat poissaolollaan. Tänä aikana faniuteen oleellisesti liittyvä yhteisöllisyys
oli pelkästään online-sisältöjen varassa eikä livekeikoilla koettua yhteisöllisyyttä
päästy kokemaan. Yhteisöllisyys voidaan määritellä johonkin konkreettiseen
ryhmään kuulumisena, mutta toisaalta myös, tässä tutkimuksessakin isompaan rooliin
nousseena, abstraktimpana yhteenkuuluvuuden tunteena. Yhteisöllisen toiminnan lisäksi
faniuteen liittyy keskeisesti fanien parasosiaalinen suhde artistia kohtaan. Keikkojen
puuttuessa artistien ja fanien välinen vuorovaikutus on ollut artistin tuottamien online-
sisältöjen varassa. Fanien muodostamat parasosiaaliset suhteet lisäävät fanien sitoutumista
artisteihin, ja parasosiaalista suhdetta syventävä tekijä on muun muassa artistien
online-sisältöjen parissa vietetty aika.
Tutkimuksessa haluttiin vastata seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Miten fanien
suhde fanittamaansa artistiin on muuttunut pandemia-aikana? sekä: 2. Millaisia merkityksiä
toisilla faneilla ja faniyhteisöillä on faneille pandemia-aikana? Näitä kysymyksiä
varten kerättiin aineisto, joka koostui 11 musiikkifaniksi itsensä mieltävän henkilön
puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen
teemoittelun keinoin.
Tutkimusten tulokset vahvistivat sitä, että autenttisuus, maanläheisyys ja intiimiys
vahvistavat ja syventävät osaltaan fanien sitoutumista artisteihin (Herrera 2017;
Edlom & Karlsson 2021; Cavicchi 1998). Artistien intiimit online-sisällöt ja vuorovaikutteisuus
vetoaa myös tämän tutkimuksen faneihin ja se osaltaan syvensi fanien suhdetta
artistiin aikana, jolloin livekeikoille ei päässyt. Yhteisöllisyyden kaipuu on ihmisille
yleisesti luontaista ja se kuuluu keskeisesti faniuden käsitteeseen. Haastatellut fanit kokivat,
että yhteenkuuluvuuden kokemus oli heille merkityksellinen suhteessa faniyhteisöön,
vaikka iso osa heistä eivät olleet aktiivisessa vuorovaikutuksessa muiden fanien
kuin läheisten kanssafanien, ystävien, serkkujen tai sisarusten kanssa. Tämän lisäksi fanit
kuvasivat, että artistin kiinnostavista luonteenpiirteistä huolimatta musiikki on kaiken
kaikkiaan fanituksen perusta, ja että livekeikat koetaan niiden tunnelman, yhteisöllisyyden
ja jopa hyvinvointivaikutusten takia korvaamattomina suhteessa artistien online-
sisältöihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteisöllisyyden tunteet järjestötoiminnassa : sisällönanalyysi Vasemmistonuoret ry:n jäsenten haastatteluista
Lehto, Tanja (2017)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisena yhteisöllisyys näyttäytyy Vasemmistonuoret ry:ssä, millaisia tunteita järjestötoiminnassa esiintyy ja millaiset kokemukset saavat järjestön jäsenet kiinnittymään poliittiseen ... -
Yhdessä laulaminen yhteisöllisyyden näkökulmasta Jyväskylän helluntaiseurakunnassa
Hautakangas, Sebastian (2021)Perehdyin tutkielmassani Jyväskylän helluntaiseurakunnan jäsenten kokemuksiin yhdessä laulamisen ja yhteisöllisyyden suhteesta seurakunnan tilaisuuksissa. Tarkoituksenani oli selvittää, kokevatko seurakuntalaiset yhdessä ... -
Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
Kukkonen, Nina (2018)Jatkuvan kasvunsa myötä online-yhteisöt ovat muodostuneet tärkeiksi elektronisen word-of-mouthin alustoiksi. Online-yhteisöissä kuluttajat voivat helposti jakaa tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. Tämän tutkimuksen ... -
Luovuuden tuki : omaehtoisen kokeellisen musiikin tekijöiden kokemuksia yhteisöstään
Sivonen, Panu (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin 2000-luvun taitteessa syntynyttä ja edelleen aktiivista omaehtoisen kokeellisen musiikin yhteisöä Suomessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset tekijät määrittävät yhteisöä sen ... -
Towards a holistic interpretation of musical genre classification
Kemp, Chris (Jyväskylän yliopisto, 2004)