Peruskoulun opettajien työn kuormittavuus mielipidekirjoituksissa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Opettajien työn kuormittavuudesta sekä työtehtävien laajentumisesta on keskusteltu paljon viime vuosina. Kuormittavuus lisää opettajien stressaantumista sekä uupumista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena opettajien työn kuormittavuus näyttäytyy mielipidekirjoituksissa. Tarkemmin perehdyimme toisaalta siihen, millaisia opettajien kuormittavuustekijät olivat ja toisaalta siihen, miten organisaatiossa tuetaan opettajan palautumista mielipidekirjoitusten mukaan. Tässä tutkimuksessa yhdistimme opettajanimikkeen alle luokanopettajan-, erityisopettajan- ja aineenopettajan ammattinimikkeet.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen tieteenfilosofisena suuntauksena oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2022 eri medioista mielipidekirjoitusten muodossa, joita oli yhteensä 18 kappaletta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opettajia kuormittivat mielipidekirjoitusten mukaan vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, väkivalta ja kiusaaminen sekä oppilaiden psyykkiset haasteet. Opettajat kaipasivat organisaation tukea työn mitoitukseen, oman osaamisen puutteeseen ja vähäiseen palautumiseen. Opetushenkilöstön uupumus toi esiin kyynistymistä, ahdistuneisuutta sekä työstressiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus
Mäkinen, Tapio (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaista fysiologista kuormitusta liikunnan- ja terveystiedonopettajien työpäivät pitävät sisällään. Tutkimuksessa selvitettiin myös, sisältyykö opettajien työpäiviin ... -
Patterns of Teachers’ Occupational Well-Being During the COVID-19 Pandemic : Relations to Experiences of Exhaustion, Recovery, and Interactional Styles of Teaching
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media SA, 2021)This study examined profiles of teachers’ occupational well-being during the COVID-19 pandemic. The data were collected from 279 Finnish primary school teachers during the spring of 2020. Four groups of teachers were ... -
Ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien työhyvinvointi : kontekstitekijöiden ja työstä palautumisen merkitys
Penttinen, Viola; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien työhyvinvointi (koettu stressi ja työstä palautuminen) vaihtelevat suhteessa esiopetuksen kontekstitekijöihin eli ... -
Psychological Detachment as a Mediator Between Successive Days' Job Stress and Negative Affect of Teachers
Aulén, Anna-Mari; Pakarinen, Eija; Feldt, Taru; Tolvanen, Asko; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media SA, 2022)The study investigated the mediating role of teachers' psychological detachment between successive days' job stress and negative affect. Fifty-seven Finnish teachers answered to a mobile diary four times a day on two ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.