dc.contributor.advisor | Koskinen, Pekka | |
dc.contributor.advisor | Lehtinen, Antti | |
dc.contributor.author | Hassinen, Victoria | |
dc.date.accessioned | 2023-01-27T06:59:38Z | |
dc.date.available | 2023-01-27T06:59:38Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85217 | |
dc.description.abstract | Fysiikan opiskelun kynnyksen madaltamiseksi ja ihmisten innostamiseksi fysiikan pariin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos on kehittänyt uudenlaisen, modernin fysiikan orientoivan MOOC-opintojakson (Massive Open Online Course, eli suurille osallistujamäärille suunnattu ilmainen verkkokurssi), jossa käsitellään yleistajuisella tasolla kvanttimekaniikkaa ja suhteellisuusteoriaa. Tässä tutkielmassa opintojaksoa tutkittiin alku- ja palautekyselyillä, joissa selvitettiin fysiikan opiskelun käsitysten muuttumista opintojakson aikana sekä osallistujien kokemuksia opintojaksosta ja MOOC-muotoisen toteutustavan onnistumisesta. Fysiikan tuoreet opinnot, aihepiiristä kiinnostuneisuus ja fysiikan opiskeluun myönteisesti suhtautuminen edesauttoivat opintojakson suorittamista, kun taas kielteiset käsitykset, ulkoiset osallistumismotivaattorit ja aiheiden syvällisen käsittelyn toivominen vähensivät sitä. Fysiikan yliopisto-opiskelu oli opintojakson jälkeen joko päämäärä tai entistä kaukaisempi asia. MOOC-muotoinen itseopiskelu ja omaan tahtiin eteneminen todettiin parhaiten
toimiviksi opiskelijan henkilökohtaisten resurssien sen salliessa ja omatoimisen opiskelun ollessa jo entuudestaan tuttua. Oppimateriaalin selkeys, johdonmukaisuus sekä mahdollisten ongelmien ja kysymysten ennakointi auttoivat osallistujia opintojaksolla etenemisessä. Onnistunutta oli etenkin materiaalin audiovisuaaliset elementit sekä teoriatekstissä olleet keskustelut kuvitteellisten hahmojen tai kirjoittajan ja lukijan välillä. Kehityskohteiksi nousivat audiovisuaalisuuden lisääminen, lisäesimerkit, kertausosiot, useammat ja monipuolisemmat lasku- ja monivalintatehtävät sekä haastavammat teoriaosuudet ja tehtävät niistä kiinnostuneille. | fi |
dc.description.abstract | To lower the threshold for studying physics and to inspire people to physics, the Department of Physics at the University of Jyväskylä has developed a new, introducing modern physics MOOC course (Massive Open Online Course, i.e. a free online course for a large number of participants), whose topics are quantum mechanics and theory of relativity at a general level. In this thesis, the course was examined through initial and feedback surveys, which explored the changes in perceptions of studying physics during the course as well as the course experiences and the MOOC format’s success from the perspective of the participants. Recent physics studies, interest in the subject and a positive attitude towards studying physics helped to complete the course while negative perceptions, external participation motivators and the desire for deep handling of topics reduced it. After the course, university studies in physics were either a goal or even more distant. Self-study in MOOC style and studying at your own pace worked best if the student’s personal resources allowed it and if the self-study was already familiar. The clarity and consistency of the study material as well as the anticipation of any problems and questions helped the participants to progress in the course. The audiovisual elements of the material and discussions in the theory text between imaginary characters or the writer and the reader were particularly successful. Increasing of audiovisual elements and examples, refresher sections, diversified and a bigger amount of calculation tasks and multiple-choice questions as well as challenging theory sections and tasks for those who are interested in them should be added to the material to develop the course. | en |
dc.format.extent | 65 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Opiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301271508 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Fysiikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Physics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Fysiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physics | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4021 | |
dc.subject.yso | fysiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kvanttimekaniikka | |
dc.subject.yso | suhteellisuusteoria | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | verkko-oppimateriaali | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |