Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoskinen, Pekka
dc.contributor.advisorLehtinen, Antti
dc.contributor.authorHassinen, Victoria
dc.date.accessioned2023-01-27T06:59:38Z
dc.date.available2023-01-27T06:59:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85217
dc.description.abstractFysiikan opiskelun kynnyksen madaltamiseksi ja ihmisten innostamiseksi fysiikan pariin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos on kehittänyt uudenlaisen, modernin fysiikan orientoivan MOOC-opintojakson (Massive Open Online Course, eli suurille osallistujamäärille suunnattu ilmainen verkkokurssi), jossa käsitellään yleistajuisella tasolla kvanttimekaniikkaa ja suhteellisuusteoriaa. Tässä tutkielmassa opintojaksoa tutkittiin alku- ja palautekyselyillä, joissa selvitettiin fysiikan opiskelun käsitysten muuttumista opintojakson aikana sekä osallistujien kokemuksia opintojaksosta ja MOOC-muotoisen toteutustavan onnistumisesta. Fysiikan tuoreet opinnot, aihepiiristä kiinnostuneisuus ja fysiikan opiskeluun myönteisesti suhtautuminen edesauttoivat opintojakson suorittamista, kun taas kielteiset käsitykset, ulkoiset osallistumismotivaattorit ja aiheiden syvällisen käsittelyn toivominen vähensivät sitä. Fysiikan yliopisto-opiskelu oli opintojakson jälkeen joko päämäärä tai entistä kaukaisempi asia. MOOC-muotoinen itseopiskelu ja omaan tahtiin eteneminen todettiin parhaiten toimiviksi opiskelijan henkilökohtaisten resurssien sen salliessa ja omatoimisen opiskelun ollessa jo entuudestaan tuttua. Oppimateriaalin selkeys, johdonmukaisuus sekä mahdollisten ongelmien ja kysymysten ennakointi auttoivat osallistujia opintojaksolla etenemisessä. Onnistunutta oli etenkin materiaalin audiovisuaaliset elementit sekä teoriatekstissä olleet keskustelut kuvitteellisten hahmojen tai kirjoittajan ja lukijan välillä. Kehityskohteiksi nousivat audiovisuaalisuuden lisääminen, lisäesimerkit, kertausosiot, useammat ja monipuolisemmat lasku- ja monivalintatehtävät sekä haastavammat teoriaosuudet ja tehtävät niistä kiinnostuneille.fi
dc.description.abstractTo lower the threshold for studying physics and to inspire people to physics, the Department of Physics at the University of Jyväskylä has developed a new, introducing modern physics MOOC course (Massive Open Online Course, i.e. a free online course for a large number of participants), whose topics are quantum mechanics and theory of relativity at a general level. In this thesis, the course was examined through initial and feedback surveys, which explored the changes in perceptions of studying physics during the course as well as the course experiences and the MOOC format’s success from the perspective of the participants. Recent physics studies, interest in the subject and a positive attitude towards studying physics helped to complete the course while negative perceptions, external participation motivators and the desire for deep handling of topics reduced it. After the course, university studies in physics were either a goal or even more distant. Self-study in MOOC style and studying at your own pace worked best if the student’s personal resources allowed it and if the self-study was already familiar. The clarity and consistency of the study material as well as the anticipation of any problems and questions helped the participants to progress in the course. The audiovisual elements of the material and discussions in the theory text between imaginary characters or the writer and the reader were particularly successful. Increasing of audiovisual elements and examples, refresher sections, diversified and a bigger amount of calculation tasks and multiple-choice questions as well as challenging theory sections and tasks for those who are interested in them should be added to the material to develop the course.en
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOpiskelijoiden kokemuksia orientoivasta modernin fysiikan MOOC-opintojaksosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301271508
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysofysiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokvanttimekaniikka
dc.subject.ysosuhteellisuusteoria
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoverkko-oppimateriaali
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot