Kyberresilienssin rooli sosiaalihuollon organisaatioiden toiminnassa
Sosiaalihuollon toiminta on osa yhteiskunnan kriittisiä toimintoja ja toiminnan jatkuvuus tulee taata myös erilaisissa häiriötilanteissa. Kyberresilienssillä viitataan kykyyn kohdata digitaalisen maailman häiriötilanteita sekä palautua niistä takaisin normaaliin toimintaan häiriötilanteista oppien. Kyberresilienssiä ei ole aiemmin tutkittu sosiaalihuollon viitekehyksessä. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään sitä, millainen rooli kyberresilienssillä on sosiaalihuollon organisaatioiden toiminnassa. Terveydenhuollon toimintakentän on havaittu hyötyneen kybertoimintaympäristön sekä kyberresilienssin vahvistamisen toimenpiteistä. Myös sosiaalihuollon toimintakenttä voisi hyötyä samoista toimenpiteistä, mutta aihe kaipaa lisää tutkimusta. The sector of Social Welfare is essential for ideally functioning society and it’s services’ continuity should be quaranteed in unexpected situations. Social Welfare Services must be offered on daily basis and also during exceptional conditions. Cyber resilience refers to an ability to cope with various disruptions in the digital world and to recover from them. Cyber resilience has not been studied within the sector of Social Welfare. This thesis aims to clarify the role of cyber resilience within the sector of Social Welfare. It has been observed that cyber resilience is important for the sector of Health Care. According to this, the sector of Social Welfare might benefit from the same actions to improve it’s cyber resilience. However, more research is needed to prove the importance of cyber resilience for the sector of Social Welfare.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kyberturvallisuuden tehokkaampi hyödyntäminen organisaatioiden jatkuvuudenhallinnassa nyt ja huomenna
Postareff, Sadetta (2024)Jatkuvuudenhallinta organisaatioissa on kaiken toiminnan perusedellytyksiä. Ilman sitä toimijat eivät ei pysty toipumaan niiden liiketoimintaa merkittävästi häiritsevistä, tai kokonaan keskeyttävistä tapahtumista riittävän ... -
Sosiaalihuollon asiakasturvallisuus ja sähköinen asiointi
Pyykönen, Anna-Maija; Taipale, Sakari (Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityon tutkimuksen aikakauslehti, 2022) -
Hyvä asiakassuhde sosiaalihuollon työikäisten palveluissa : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia hyvästä asiakassuhteesta
Nieminen, Pirjo (2017)Tutkimuksen tehtävä on selvittää sosiaalihuollon työikäisten palveluissa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden kokemuksia hyvästä asiakassuhteesta. Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välille muodostuu asiakassuhde ja ... -
Lapset sosiaalihuollon ja lastensuojelun rajapinnalla
Kivelä, Jonna (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia lapsiperheiden sosiaalityön ja lastensuojelun avohuollon rajapintaa. Tutkimus selvittää lapsiperheiden sosiaalityössä ja lastensuojelun avohuollossa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden ... -
Sosiaalihuolto poikkeusoloissa : sosiaalihuollon henkilöstön sosiaaliset voimavarat koronakevään poikkeusoloissa
Laukkonen, Sari (2021)Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten koronapandemian alkuvaiheen poikkeusolot keväällä 2020 vaikuttivat sosiaalihuollon työhön ja mitkä henkilöstön sosiaaliset voimavarat näyttäytyivät merkityksellisinä työstä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.