Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVuoskoski, Pirjo
dc.contributor.authorPurtanen, Tea
dc.date.accessioned2023-01-12T06:23:43Z
dc.date.available2023-01-12T06:23:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84955
dc.description.abstractFysioterapeuttikoulutuksessa iso osa opinnoista toteutuu aidoissa työelämän harjoittelupaikoissa ja opiskelijoiden käytännön harjoittelujaksojen ohjauksen nähdään kuuluvan oleelliseksi osaksi terveysalan ammattilaisten työtä. Fysioterapeuttiopiskelijoiden käytännön harjoittelua ohjaavat fysioterapeutit toteuttavat opiskelijoiden osaamisen arviointia yhteistyössä ammattikorkeakoulun opettajien kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli laajentaa ymmärrystä fysioterapeuttiopiskelijoiden käytännön harjoittelujaksoja ohjaavien fysioterapeuttien laadullisesti erilaisista käsityksistä opiskelija-arvioinnista sekä käsitysten välisistä yhteyksistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, fenomenografista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän fysioterapeuttia, jotka olivat ohjanneet työssään useita eri opintovaiheissa olevien fysioterapeuttiopiskelijoiden käytännön harjoittelujaksoja. Haastatteluaineisto kerättiin etäyhteyksin (Zoom) toteutetuin yksilöhaastatteluin kesä-heinäkuussa 2021. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti fenomenografisella analyysimenetelmällä. Fenomenografisen tutkimuksen tulokset edustavat tutkimusjoukon kollektiivista ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä tiettynä aikana ja tietyssä kontekstissa. Ohjaavien fysioterapeuttien käsitykset opiskelija-arvioinnista kuvautuivat kolmena hierarkkisesti laajenevana kuvauskategoriana: I) hallinnollinen paha, II) kompetenssin varmistaminen ja III) tulevaisuusorientoitunut arviointi. Kuvauskategorioiden hierarkkisuus ilmeni tietoisuuden avartumista kuvaavien ja kategoriat läpileikkaavien teemojen välityksellä, jotka olivat: 1) arvioinnin kohteet, 2) arvioinnin osalliset, 3) arvioinnin käytännön toteutus, 4) arvioinnin lähtökohdat ja 5) arvioinnin merkityksellisyys. Kuvauskategorioiden väliset kriittiset erot kuvaavat keskeisiä tekijöitä tietoisuuden avartumisessa, siirryttäessä kategoriasta toiseen. Tunnistetut kriittiset erot kategorioiden yksi ja kaksi välillä olivat ”arviointiin liittyvän struktuurin vähentyminen” ja ”arviointiyhteistyön lisääntyminen”. Toisen ja kolmannen kuvauskategorian väliset erot ilmenivät ”jatkuvan oppimisen tukemisena”, ”opiskelijan ja ohjaajan vertaisuutena” sekä ”edelleen lisääntyvä arviointiyhteistyönä eri osallisten välillä”. Tutkimuksen tulokset laajentavat ymmärrystä fysioterapeuttiopiskelijoiden käytännön harjoitteluja ohjaavien fysioterapeuttien laadullisesti erilaisista tavoista käsittää opiskelija-arviointi osana käytännön harjoittelujaksoja. Tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten tulosten kanssa, mutta kuvaavat arviointikäsityksiä aiempaa laaja-alaisemmin. Tuloksia voidaan hyödyntää osana suomalaisen korkeakoulutuksen kontekstia, kehitettäessä ohjatun harjoittelun laatua ja harjoittelun ohjaajien koulutusta sekä harjoittelun ohjaukseen ja arviointiin osallistuvien tahojen välistä yhteistyötä.fi
dc.description.abstractClinical training is an essential part of the physiotherapy studies. Clinical training typically happens in real life workplaces and acting as a clinical educator has been seen as an essential part of the health care professional’s work. Physiotherapists as a clinical educators’ asses the physiotherapy students’ competence in clinical training together with a teacher from the university of applied sciences. The aim of this study was to increase the knowledge of physiotherapists qualitatively different conceptions of the student assessment and the connections between the conceptions. The study was conducted as a qualitative interview study utilizing a phenomenographic methodology. The study involved seven physiotherapists, who had supervised clinical training of several physiotherapy students. The interview data were collected with individual remote (Zoom) interviews in June and July 2021. The interviews were transcribed verbatim, and the data were analyzed inductively based on phenomenographic methodology. The results of the study represent the participants’ collective conceptions of the research phenomenon at a certain time and context. Supervising physiotherapists’ conceptions of student assessment were described as three hierarchically expanding categories of description, named as: I) administrative evil II) ensuring physiotherapy students professional competence and III) future-oriented assessment. The descriptive categories were arrived at based on five themes of expanding awareness named as: 1) objects of assessment, 2) participants of assessment, 3) practical implementation of assessment 4), basis of assessment and 5) importance of assessment. Critical differences between the descriptive categories represent central of expanding awareness when moving from one category to another. The critical differences between the first and the second category were: “reduction of the structure related to the assessment” and “increase of collaboration related to assessment”. The critical aspects between the second and the third categories were: “supporting lifelong learning”, “student’s and physiotherapist’s equality” and “increasing assessment collaboration between different participants”. The results of the study increase the understanding of physiotherapists’ qualitatively different conceptions of the student assessment in the context of Finnish higher education and practice training. The results of the study resonate with previous studies but illuminate the conceptions of assessment more extensively. The results can be utilized in the context of Finnish higher education, in developing of practice education and the training of clinical educators. The results can also be utilized in developing collaboration among the different participants related to practice education and assessment.en
dc.format.extent103
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title"Se arviointihan on semmosta niinkun sitä jokapäiväistä olemista ja tekemistä" : ohjaavien fysioterapeuttien käsityksiä opiskelija-arvioinnista: fenomenografinen tutkimus.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301121276
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50422
dc.subject.ysohaastattelut
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysofysioterapeutit
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.subject.ysofenomenografia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot