dc.contributor.editor | Lasonen, Johanna | |
dc.contributor.editor | Halonen, Mia | |
dc.date.accessioned | 2023-01-03T09:39:11Z | |
dc.date.available | 2023-01-03T09:39:11Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-952-7411-20-9 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84708 | |
dc.description.abstract | Kirjan tavoitteena on tuoda yksi puheenvuoro laajaan keskusteluun ja tutkimukseen monikulttuurisuudesta ja kulttuurienvälisyydestä sekä avata näkökulmia näihin. Kirjan artikkelit pohjaavat erillisiin tutkimuksiin Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen (KTL) kattohankkeen, Johanna Lasosen tutkimusryhmän Koulutuksen ja työelämän monikulttuuristuminen, sisällä. Osassa artikkeleita kulttuurienvälisyys on ollut tutkimuksen keskiössä, osassa se sivuaa kysymyksenasettelua. Monikulttuurisuuden ja kulttuurienvälisyyden kenttä on valtava ja tutkimusaluekin laaja. Metodit ja tutkimuskysymykset poikkeavat toisistaan paljon, mutta jokaisella puheenvuorolla on paikkansa tällä areenalla. Toivomme kirjallamme olevan annettavaa paitsi kulttuurienvälisyydestä yleisesti kiinnostuneille toimijoille, kuten työnantajille, opettajille ja oppilaille, myös muille tutkijoille.
Koulutuksen tutkimuslaitoksen Koulutuksen ja työelämän monikulttuuristuminen -tutkimusryhmän tärkeimpiä yhteistyötahoja kotimaassa ovat tämän teoksen kannalta olleet Jyväskylän yliopiston kielten laitos, Johtamistaidon Opisto (JTO), Kotimaisten kielten tutkimuskeskus (Kotus) sekä Toiminnan, kehityksen ja oppimisen tutkimuskeskus Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksessa. Kiitämme yhteistyötahojamme. Tutkimusryhmä on toiminut myös tohtoriopiskelijoiden viite- ja kasvuryhmänä.
Kiitämme myös Suomen kasvatustieteellistä seuraa teoksen julkaisemisesta. Koulutuksen tutkimuslaitoksen julkaisu- ja viestintäyksikkö on koordinoinut kirjan painatuksen ja anonyymin vertaisarvioinnin. Suomen Akatemia on rahoittanut suomi toisena kielenä -opetusta käsittelevän tutkimuksen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatustieteellinen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatusalan tutkimuksia | |
dc.relation.haspart | Raija Pini Kemppainen & Johanna Lasonen: Monikielisyys oppimisen pohjana perusopetuksessa | |
dc.relation.haspart | Mia Halonen: Oppitaipaleella – katsaus monikielisyyteen päiväkodista yhdeksännelle | |
dc.relation.haspart | Marianne Teräs: Ammatillinen toinen aste ja kulttuurienvälinen tila | |
dc.relation.haspart | Johanna Lasonen, Mia Halonen, Raija Pini Kemppainen & Marianne Teräs: Monikulttuurisuus, kulttuurienvälisyys ja osaamisen tunnustuksen tarve | fi |
dc.relation.haspart | Johanna Lasonen: Kokemusta korkea-asteelta: Musiikinopettajien kulttuurienvälinen asiantuntijuus | fi |
dc.relation.haspart | Raija Pini Kemppainen: Liike-elämän näkökulma | fi |
dc.relation.haspart | Eduard Khakimov & Vera Khotinets: Etniset stereotypiat, asenteet ja kompetenssin hyväksyminen | fi |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | ethnic stereotypies | en |
dc.subject.other | etniset stereotypiat | fi |
dc.title | Kulttuurienvälinen osaaminen koulutuksessa ja työelämässä | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-952-7411-20-9 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33 | |
dc.relation.issn | 2489-768X | |
dc.relation.numberinseries | 43 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | book | |
dc.subject.yso | multiculturalism | en |
dc.subject.yso | interculturalism | en |
dc.subject.yso | immigrants | en |
dc.subject.yso | education and training | en |
dc.subject.yso | teaching and instruction | en |
dc.subject.yso | cultural competence | en |
dc.subject.yso | stereotypies | en |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | fi |
dc.subject.yso | kulttuurienvälisyys | fi |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | fi |
dc.subject.yso | koulutus | fi |
dc.subject.yso | opetus | fi |
dc.subject.yso | kulttuuriosaaminen | fi |
dc.subject.yso | stereotypiat | fi |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.date.digitised | 2023 | |