Who is your favourite character? Audience engagement with fictional characters
Transmediality, where narratives and fictional worlds are dispersed on multiple media platforms, has become a dominant feature of media production. As fictional characters are central to our relationship with stories and storyworlds, the transition into transmediality poses the question of how audiences engage with fictional characters in transmedia. This dissertation addresses this question empirically by focusing on how audiences articulate and construct character engagement, how character engagement is positioned in relation to transmedia engagement in general, and how character engagement is intertwined with broader meaning-making processes.
This empirical study was conducted within two contexts, the audiences of The Hobbit film trilogy and the players of the multiplayer online game, Overwatch. Both media products are part of a larger transmedia universe. The main research data consisted of surveys and online discussions. Textual data from survey responses and online discussions were analysed using open coding and thematic analysis, and discourse analysis methodology was applied to parts of the online discussions. These methods were supplemented by descriptive statistics and analysis of transmedia content.
The results offer empirical evidence to the notion that character engagement is connected to how audiences engage with the transmedia universe. Audiences articulate character engagement based on character traits, such as appearance, personality, gender, sexuality, as well as elements of character creation, such as character design or actor’s performance. Analysis of these articulations revealed different interpretative contexts for character engagement: (1) individual text/work, (2) transmedia universe, (3), genre(s), (4) medium(s), and (5) socio-cultural context(s). Different audiences prioritize different contexts, which can lead to negotiations and struggles over meanings. These articulations and negotiations reveal and construct hierarchies among audiences and creators. Characters are also used in in creating places of belonging outside of these structures. Fictional characters are indeed central to our relationship with fiction; however, they are also important in negotiating, defining and constructing broader structures of belonging, identity, and power through fiction.
...
Transmedia, jossa narratiivit ja fiktiiviset maailmat muodostuvat samanaikaisesti useissa eri mediamuodoissa, on tullut vallitsevaksi mediatuotannon muodoksi. Koska fiktiiviset hahmot ovat keskeisiä suhteellemme tarinoihin ja tarinamaailmoihin, transmediatuotannon yleistyminen saa kysymään, millainen on yleisöjen suhde fiktiivisiin hahmoihin transmediassa. Tämä väitöskirja lähestyy kysymystä tarkastelemalla sitä, miten yleisöt artikuloivat ja rakentavat hahmosuhdettaan, miten hahmosuhde asettuu osaksi vuorovaikutusta transmediasisältöjen kanssa, ja miten hahmosuhde kietoutuu yhteen laajempien merkityksellistämisen prosessien kanssa.
Empiirinen tutkimus toteutettiin Hobitti-elokuvatrilogian yleisöjen ja verkkomoninpeli Overwatchin pelaajien parissa. Molemmat teokset ovat osa laajempia transmediauniversumeja. Pääasiallinen tutkimusaineisto koostui kyselyaineistoista ja verkkokeskusteluista. Tekstimuotoisen kysely- ja keskusteluaineiston analyysiin hyödynnettiin avointa koodausta ja teemoittelua, osaan keskusteluaineistosta sovellettiin lisäksi diskurssianalyysia. Menetelmiä täydennettiin kuvailevalla tilastoanalyysilla ja transmedia-aineiston sisällönanalyysilla.
Tulokset tarjoavat empiirisiä todisteita sille, että yleisön hahmosuhde on yhteydessä siihen, millaisilla tavoilla yleisö on vuorovaikutuksessa transmedian kanssa. Yleisöt artikuloivat kiinnittymistään hahmopiirteiden, esimerkiksi ulkomuodon, persoonallisuuden, sukupuolen, ja seksuaalisuuden kautta, mutta myös hahmon toteutuksen, kuten näyttelijän suorituksen tai hahmon adaptaation perusteella. Yleisöjen artikulaatioiden tarkastelu paljasti erilaisia tulkinnallisia konteksteja hahmoihin kiinnittymiselle: (1) yksittäisen tekstin/teoksen, (2) transmediauniversumin, (3) genre(je)n, (4) mediumi(e)n, ja (5) sosio-kulttuurisen kontekstin. Eri yleisöt priorisoivat eri konteksteja, mikä johtaa neuvotteluihin ja kamppailuihin merkityksistä. Nämä puolestaan paljastavat ja rakentavat hierarkioita yleisöjen ja tuottajien keskuudessa. Hahmojen avulla myös luodaan kuulumisen paikkoja näiden rakenteiden ulkopuolella. Fiktiiviset hahmot ovat siis keskeisiä suhteellemme fiktioon, mutta niillä on myös rooli laajempien kuulumisen, identiteetin ja vallan rakenteiden neuvottelussa, määrittelyssä ja rakentamisessa.
...




ISBN
978-951-39-9275-0ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Koistinen, A.-K., Ruotsalainen, M., & Välisalo, T. (2016). The World Hobbit Project in Finland : Audience responses and transmedial user practices. Participations : Journal of Audience and Reception Studies, 13(2), 356-379. Full text
- Artikkeli II: Välisalo, T. (2017). Engaging with film characters : Empirical study on the reception of characters in The Hobbit films. Fafnir : Nordic Journal of Science Fiction and Fantasy Research, 4(3-4), 12-30. Full text
- Artikkeli III: Välisalo, T., & Ruotsalainen, M. (2019). "I never gave up" : engagement with playable characters and esports players of Overwatch. In FDG '19 : Proceedings of the International Conference on the Foundations of Digital Games (Article 40). ACM. DOI: 10.1145/3337722.3337769. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/67440
- Artikkeli IV: Välisalo, T., & Ruotsalainen, M. (2022). Player Reception of Change and Stability in Character Mechanics. In M. Ruotsalainen, M. Törhönen, & V.-M. Karhulahti (Eds.), Modes of Esports Engagement in Overwatch (pp. 67-86). Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-82767-0_5
- Artikkeli V: Välisalo, T., & Ruotsalainen, M. (2022). “Sexuality does not belong to the game” : Discourses in Overwatch Community and the Privilege of Belonging. Game Studies: the international journal of computer game research, 22(3). Full text
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [694]
- Väitöskirjat [3298]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"I never gave up" : engagement with playable characters and esports players of Overwatch
Välisalo, Tanja; Ruotsalainen, Maria (ACM, 2019)Esports phenomena have grown rapidly in recent years, and so has research on the topic. Some of the research has also addressed esports fandom (see e.g. Taylor 2012). Nevertheless, studies comparing and contrasting how ... -
Engaging with film characters : Empirical study on the reception of characters in The Hobbit films
Välisalo, Tanja (FINFAR Society, 2017)Characters are important for the audience reception of films, but little empirical research on actual audiences has been conducted on the topic of character reception. Are characters important for all audiences, and if ... -
Player Reception of Change and Stability in Character Mechanics
Välisalo, Tanja; Ruotsalainen, Maria (Palgrave Macmillan, 2022)Change is a constant element of online games, and Overwatch as well as its playable characters have been through multiple changes since the launch of the game in 2016. In this chapter, we examine the relationships players ... -
The Monster Analogy : Why Fictional Characters are Frankenstein's Monsters
Varis, Essi (Johns Hopkins University Press, 2019)The Unwritten (2009–2015), a Vertigo comics series created by Mike Carey and Peter Gross, demonstrates through metafictional storytelling that all fictional characters share important features with Victor Frankenstein’s ... -
Audience experience of commercial videos and feature length films : are they universal or culturally mediated?
Cañas-Bajo, Jose (University of Jyväskylä, 2017)Audiovisual contents constitute one of the most common ways of communicating information. However, audiovisual products are difficult to study because they integrate a lot of complex communication and artistic elements. ...