Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorVähäkangas, Petri
dc.date.accessioned2022-12-16T12:07:10Z
dc.date.available2022-12-16T12:07:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84438
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin neljän valvontarangaistuksen suorittajan yhden kysymyksen haastatteluun kertomia vastauksia narratiivisesti. Tutkittavien kertomuksista etsittiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, mitä mielekkään elämän perustarpeita tutkittavat tavoittelevat, millaista reittiä kulkien tutkittavat ovat syyllistyneet rikoksiin sekä millaisia sisäisiä ja ulkoisia esteitä tutkittavilla on tavoittelemiinsa perustarpeisiin pääsemisen tiellä. Aineisto pelkistettiin käyttäen Greimasin aktanttianalyysiä. Tutkittavat tavoittelivat rikoksetonta elämää ja hyvinvointia, yhteenkuuluvuutta perheen ja läheisten kanssa, toimijuutta, pystyvyyttä työssä sekä yhteiskuntaan liittymistä. Aktanttimallin mukaisina vastustajina ja ulkoisina esteinä mielekkäälle elämälle olivat ajo-oikeuden puute ja vankilaan joutuminen. Vastustajina ja sisäisinä esteinä olivat päihteiden käyttöön altistava entinen kaveripiiri ja huono ongelmien sietokyky. Aktanttimallin mukaisia auttajia olivat läheiset, päihdehoito, vertaistuki ja joustava valvoja Rikosseu-raamuslaitoksella. Mielekkään elämän mallin mukaiset rikokseen syyllistymisen reitit olivat tutkittavilla epäsuoria ja suoria. Mielekkään elämän mallin avulla pystyttiin selittämään rikoksiin syyllistymisen reittiä sekä valvontarangaistuksen suorittajien perustarpeiden tavoittelua. Mielekkään elämän mallin perusolettamuksista tarvitaan lisää tutkimusta.fi
dc.format.extent41
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermielekkään elämän malli
dc.titlePantajalkaiset – mielekkään elämän narratiivit valvontarangaistuksen suorittajien kertomana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212165693
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysorikokset
dc.subject.ysorangaistukset
dc.subject.ysorikoksentekijät
dc.subject.ysovalvontarangaistus
dc.subject.ysoyhdyskuntaseuraamukset
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrights
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot