Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorKolsi, Sanni
dc.date.accessioned2022-12-14T07:28:22Z
dc.date.available2022-12-14T07:28:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84369
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia tunteita vanhemmilla on esiintynyt lapsen vaihtaessa päiväkotia, ja mihin teemoihin nämä eri tunteet liittyvät. Aineistoina toimi neljän eri vanhemman haastattelut, jotka on toteutettu puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin vuosina 2018–2020. Aineisto on osa Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa Trace in ECEC/ Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä –hanketta. Aineisto analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vanhemmilla oli herännyt niin positiivisia kuin negatiivisia tunteita liittyen lapsen sopeutumiseen, päiväkotiin ja sen siirtymäkäytänteisiin sekä kasvatusyhteistyöhön. Ilon tunteita oli herännyt muun muassa onnistuneiden tutustumiskäyntien seurauksena. Tulokset nostivat esille myös huolenaiheita, joihin jatkossa tulisi kiinnittää huomiota. Erityisesti vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden välisestä kommunikoinnista vanhemmat puhuivat paljon, joten selkeästi tämä teema on lähellä vanhempia. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan vanhempien ääni kuuluviin varhaiskasvatukseen liittyvässä ilmiössä eli siirtymässä. Varhaiskasvatuksessa asiakkaana on koko perhe, joten myös vanhempien kuuleminen lasten rinnalla on merkittävää. Tämän tutkimuksen tulosten avulla saadaan lisää tietoa vanhempien tunteista ja teemoista, joihin nämä tunteet liittyvät siirtymän aikana. Tämän pro gradu -tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuuden siirtymiä suunniteltaessa ja toteuttaessa.fi
dc.format.extent37
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersiirtymä
dc.subject.otherpäiväkodin vaihto
dc.titleVanhempien tunteet lapsen vaihtaessa päiväkotia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212145626
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysovanhemmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot