The future potential of gamification in a professional sports marketing context
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkimus keskittyy organisaation strategiseen näkökulmaan sen selvittämiseksi, onko pelillistäminen hyödyllinen markkinointikeino ammattilaisurheilun alalla toimiville organisaatioille. Tutkimusta varten haastateltiin pelillisen markkinoinnin ja asiakaskokemuksen asiantuntijoita, koska asiantuntijanäkemysten ja -kokemusten uskotaan auttavan parhaiten ymmärtämään pelillistämiskäytäntöjä urheilumarkkinoinnin yhteydessä. Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakennettu pelillistämisteorioiden ja aiheeseen liittyvien markkinointiteorioiden pohjalta. Katsojaurheilumarkkinoinnin sovellusalueesta johtuen teoriaosaan lisättiin joitain urheilun kulutukseen vaikuttavia tekijöitä kirjallisuuden perusteella.
Tutkimuksen mukaan pelillistäminen nähdään yleisesti ottaen hyödyllisenä markkinoinnin työkaluna nykypäivän digitaalisessa ympäristössä. Tulokset osoittavat, että vaikka pelillistämistä on käytetty markkinoinnissa pitkään, sen tuntemus on useimmissa yrityksissä edelleen rajallista, eikä pelillistämisen käyttöä ole vielä laajasti integroitu markkinointistrategioihin useimmissa urheilumarkkinoinnin alalla toimivissa organisaatioissa.
Tutkimus antaa selkeän suunnan siihen, voiko pelillistäminen tuoda todellista hyötyä yritykselle ja miten se toimii. Tulokset viittaavat siihen, että viihteen ja palkkioiden vahvistama asiakaskokemus on tehokas tapa kannustaa haluttua käyttäytymistä ja motivoida ihmisiä vuorovaikutukseen organisaation tavoitteiden mukaisesti. Pelillistäminen houkuttelee tehokkaasti asiakkaita viettämään aikaa brändin parissa. Tulokset tukevat teorioita, joiden mukaan oikeat pelillistämismekaniikat ja -dynamiikat voivat luoda mielekkään asiakaskokemuksen, motivoida haluttua asiakaskäyttäytymistä, rakentaa asiakassuhteita sekä edistää asiakkaiden sitoutumista ja uskollisuutta. Kaiken kaikkiaan tämä tutkimus viittaa siihen, että pelillistetyllä markkinoinnilla on paljon potentiaalia ammattiurheiluorganisaatioiden markkinoinnissa. Voidaan todeta, että pelillistäminen sopii hyvin jo lähtökohtaisesti viihdyttävän ammattiurheilun ja sen markkinoinnin yhteyteen.
...
This research is focused on the strategic perspective of the organization to find out whether gamification is a useful marketing method for organizations operating in the field of professional sports. The experts in gamified marketing and customer experience were interviewed for the research, as expert opinions and experiences are believed to best contribute to the understanding of gamification practices in the context of sports marketing.
The theoretical framework of this research is built based on gamification theories and relevant marketing theories. Due to the application area of spectator sports marketing, some factors influencing sports consumption were added to the theory part based on the literature.
According to the research, gamification is generally seen as a useful marketing tool in today’s digital environment. The results show that although gamification has been used in marketing for a long time, the knowledge of it is still limited in many organizations, and the use of gamification is not yet widely integrated into marketing strategies in most sports marketing organizations.
The research provides a clear direction as to whether gamification can bring real value to a company and how it works. The results suggest that the customer experience reinforced by entertainment and rewards is an effective way to encourage desired behavior and motivate people to interact in alignment with the organization’s goals. Gamification effectively attracts customers to spend time with the brand. The results support theories that proper gamification mechanics and dynamics can create a meaningful customer experience, motivate desired customer behavior, build customer relationships, and encourage customer engagement and loyalty. Overall, this study suggests that gamification can have great potential in the marketing of professional sports organizations. It can be stated that gamification is well suited to the context of entertaining professional sports and its marketing.
...
Asiasanat
engagement sportainment sitouttaminen motivaatio viihde vuorovaikutus pelillistäminen markkinointi urheilu asiakaskokemus markkinointiviestintä ammattiurheilu committing someone motivation (mental objects) entertainment interaction gamification marketing sports customer experience marketing communication professional sports
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The impact of rewarded social media engagement on customer satisfaction, commitment, loyalty and loyalty programmes in the sports industry
Rauf, Muniba; Karjaluoto, Heikki; Leppäniemi, Matti (Inderscience Publishers, 2024)There has been much research on customer engagement, loyalty, and loyalty programmes, but there has been no specific investigation of the impact of rewarded customer engagement on loyalty programme members in the sports ... -
Digital content marketing in business markets : Activities, consequences, and contingencies along the customer journey
Terho, Harri; Mero, Joel; Siutla, Lotta; Jaakkola, Elina (Elsevier, 2022)Fundamental shifts in business-to-business (B2B) buying behavior make digital content marketing (DCM) a strategic priority for vendors, though firms struggle to achieve its full potential, as a customer-centric marketing ... -
How Do QR Codes Enhance Customer Experience? : Omnichannel Customer Experiences in a Brick-and-Mortar Fashion Store
Holkkola, Matilda; Paananen, Tiina; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus (University of Maribor, 2023)In this qualitative study, we investigate how customers perceive QR codes enhancing their customer experience (CX) in the brick-and-mortar (B&M) store environment. Introducing QR codes to B&M stores is a part of the larger ... -
Digital content marketing on social media along the B2B customer journey : The effect of timely content delivery on customer engagement
Salonen, Anna; Mero, Joel; Munnukka, Juha; Zimmer, Marcus; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2024)This study demonstrates the importance of content timeliness as a driver of engagement in business markets. Through an experimental approach, we show that if the customer is exposed to firm-generated content that he or she ... -
Becoming TikTok Famous : Strategies for Global Brands to Engage Consumers in an Emerging Market
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo; Asiati, Diah Isnaini (SAGE Publications, 2023)This study examines the effects of content characteristics (i.e., informational and emotional characteristics), language, and nonverbal information on social media engagement (SME; i.e., likes, shares, and comments) in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.