dc.contributor.advisor | Myllymäki, Mikko | |
dc.contributor.author | Mattila, Heikki | |
dc.date.accessioned | 2022-12-08T10:35:28Z | |
dc.date.available | 2022-12-08T10:35:28Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84239 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen aiheena oli kehittää tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opiskelua tukevaa opiskelumateriaalia. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Tavoitteena oli luoda toimivia, motivoivia ja tuloksellisia opiskelutehtäviä, jotka käyttävät hyväksi e-oppimisen ja sulautuvan oppimisen mahdollisuuksia. Lisäksi pyrittiin ottamaan huomioon erilaisten oppijoiden tarpeita.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena kahdessa kehityssyklissä. Ensimmäisessä syklissä tehtävänä oli luoda rajoitettu osa opiskelumateriaalia ja toisen kehittämissyklin tehtävänä oli laajentaa ja parantaa opiskelumateriaalia ensimmäisestä syklistä saadun palautteen perusteella. Oppimistehtävät luotiin Moodle-verkko-oppimisympäristöön, jossa ne ovat joustavasti opiskelijan käytettävissä ajasta ja paikasta riippumattomasti.
Tämän tutkimuksen tuloksena saatiin käyttöön oppimistehtävät, jotka mahdollistavat yksilöllisen ja tavoitteellisen opiskelun ja oppimisen. Tehtävät luotiin huomioiden erilaisten oppijoiden erilaiset valmiudet oppimistehtävien suorittamiselle. Kehittämistuotoksia testattiin ja arvioitiin todellisissa oppimistilanteissa. Oppimistulosten arvioinnin lisäksi tutkimuksessa kerättiin kokemuksia ja johtopäätöksiä erilaisten oppimistehtävien hyvistä ja huonoista puolista sekä vinkkejä jatkokehittämiselle. | fi |
dc.format.extent | 66 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | verkko-oppimisympäristö | |
dc.title | Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212085501 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | kehittämistutkimus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | verkko-oppiminen | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |