dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Vesala, Vera | |
dc.date.accessioned | 2022-12-08T08:47:58Z | |
dc.date.available | 2022-12-08T08:47:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84231 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen maisterintutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuuden nuoren englannin opettajan ammattiiidentiteettiä arvioijana. Erityinen kiinnostuksen kohde oli uran nivelvaihe, jossa arvioitava kasvaa arvioijaksi. Täten tutkielma pyrki kartoittamaan sekä osallistujien omia kokemuksia arvioinnin kohteena olemisesta, että heidän näkemyksiään arvioijana olemisesta. Tutkimuksen yksi tavoitteista näin ollen oli muodostaa kattavampi kuva erilaisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa arvioijaidentiteetin ja arvioinnin lukutaidon muotoutumiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kolme maisterivaiheen opiskelijaa ja kolme opettajaa, jotka olivat olleet työelämässä 1–1½ vuotta. Kaikki olivat joko nykyisiä tai entisiä Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoita. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen hyväksi laadullista sisällönanalyysia. Tutkittavien tietosuojan takaamiseksi, pseudonyymejä käytettiin koko tutkimuksen ajan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että siirtymä arvioitavasta arvioijaksi on haastava. Kaikki osallistuneet olivat jossain määrin epävarmoja arvioinnin lukutaidoistaan, mikä johtui vähäisistä mahdollisuuksista harjoitella sitä opintojen aikana. Tulokset myös osoittivat, että opettajat oppivat arviointikäytänteitä useista eri lähteistä. Opettajaopiskelijoilla lähteinä korostuivat omat arviointikokemukset ja opettajankoulutus, kun taas vastavalmistuneiden opettajien kohdalla omien arviointikokemusten lisäksi painotus kertomuksissa oli muissa lähteissä. Tulokset myös osoittivat, että suurin osa haastateltavista halusi toteuttaa arviointia, joka oli varsin päinvastaista kuin heidän omat kokemuksensa. Osallistujia oli arvioitu varsin perinteisin, kirjallisin menetelmin, kun taas he itse halusivat toteuttaa palautekeskeistä, monipuolista, osallistavaa ja läpinäkyvää arviointia. Sen lisäksi, omat arviointikokemukset vaikuttivat vahvasti siihen, minkälaisen arviointikokemuksen haastateltavat halusivat luoda oppilailleen. Esimerkiksi, moni halusi välttää aiheuttamasta omille oppilailleen samoja negatiivisia tunteita, mitä he itse olivat kokeneet.
Tutkimus toi myös tietoa arvioinnista ja kuinka eri tavalla yksilöt voivat reagoida siihen. Arviointi voitiin nähdä joko motivoivana tai passivoivana voimana, joka suuntasi yksilöiden toimintaa. Monet olivat esimerkiksi hakeutuneet alalle arvioinnin ohjaamana. Täten arviointi voi myös vaikuttaa suuresti siihen, miten yksilö alkaa muodostamaan opettajan ammatti-identiteettiä. | fi |
dc.format.extent | 83 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | teacher identity | |
dc.subject.other | assessment | |
dc.subject.other | assessment literacy | |
dc.subject.other | qualitative content analysis | |
dc.title | From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212085493 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | evaluation | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | professional identity | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |