Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorVesala, Vera
dc.date.accessioned2022-12-08T08:47:58Z
dc.date.available2022-12-08T08:47:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84231
dc.description.abstractTämän laadullisen maisterintutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuuden nuoren englannin opettajan ammattiiidentiteettiä arvioijana. Erityinen kiinnostuksen kohde oli uran nivelvaihe, jossa arvioitava kasvaa arvioijaksi. Täten tutkielma pyrki kartoittamaan sekä osallistujien omia kokemuksia arvioinnin kohteena olemisesta, että heidän näkemyksiään arvioijana olemisesta. Tutkimuksen yksi tavoitteista näin ollen oli muodostaa kattavampi kuva erilaisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa arvioijaidentiteetin ja arvioinnin lukutaidon muotoutumiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kolme maisterivaiheen opiskelijaa ja kolme opettajaa, jotka olivat olleet työelämässä 1–1½ vuotta. Kaikki olivat joko nykyisiä tai entisiä Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoita. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen hyväksi laadullista sisällönanalyysia. Tutkittavien tietosuojan takaamiseksi, pseudonyymejä käytettiin koko tutkimuksen ajan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että siirtymä arvioitavasta arvioijaksi on haastava. Kaikki osallistuneet olivat jossain määrin epävarmoja arvioinnin lukutaidoistaan, mikä johtui vähäisistä mahdollisuuksista harjoitella sitä opintojen aikana. Tulokset myös osoittivat, että opettajat oppivat arviointikäytänteitä useista eri lähteistä. Opettajaopiskelijoilla lähteinä korostuivat omat arviointikokemukset ja opettajankoulutus, kun taas vastavalmistuneiden opettajien kohdalla omien arviointikokemusten lisäksi painotus kertomuksissa oli muissa lähteissä. Tulokset myös osoittivat, että suurin osa haastateltavista halusi toteuttaa arviointia, joka oli varsin päinvastaista kuin heidän omat kokemuksensa. Osallistujia oli arvioitu varsin perinteisin, kirjallisin menetelmin, kun taas he itse halusivat toteuttaa palautekeskeistä, monipuolista, osallistavaa ja läpinäkyvää arviointia. Sen lisäksi, omat arviointikokemukset vaikuttivat vahvasti siihen, minkälaisen arviointikokemuksen haastateltavat halusivat luoda oppilailleen. Esimerkiksi, moni halusi välttää aiheuttamasta omille oppilailleen samoja negatiivisia tunteita, mitä he itse olivat kokeneet. Tutkimus toi myös tietoa arvioinnista ja kuinka eri tavalla yksilöt voivat reagoida siihen. Arviointi voitiin nähdä joko motivoivana tai passivoivana voimana, joka suuntasi yksilöiden toimintaa. Monet olivat esimerkiksi hakeutuneet alalle arvioinnin ohjaamana. Täten arviointi voi myös vaikuttaa suuresti siihen, miten yksilö alkaa muodostamaan opettajan ammatti-identiteettiä.fi
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherteacher identity
dc.subject.otherassessment
dc.subject.otherassessment literacy
dc.subject.otherqualitative content analysis
dc.titleFrom being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212085493
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoevaluation
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysoprofessional identity
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record