dc.contributor.author | Lemmetty, Soila | |
dc.contributor.author | Hämäläinen, Kaisu | |
dc.contributor.author | Collin, Kaija | |
dc.contributor.editor | Lemmetty, Soila | |
dc.contributor.editor | Collin, Kaija | |
dc.date.accessioned | 2022-12-02T06:32:17Z | |
dc.date.available | 2022-12-02T06:32:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Lemmetty, S., Hämäläinen, K., & Collin, K. (2022). Työ andragogisena oppimisympäristönä : oletuksia aikuisesta oppijasta teknologiayrityksessä ja poliisiorganisaatiossa. In S. Lemmetty, & K. Collin (Eds.), <i>Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä</i> (pp. 124-155). Jyväskylän yliopisto. Sophi, 150. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_160436831 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84186 | |
dc.description.abstract | Aikuisväestön osaamis- ja oppimisvaatimusten kasvaessa työpaikoilla ja yhteiskunnassa tarvitaan ymmärrystä aikuisten oppimisen erityispiirteistä sekä sen tukemisesta ja ohjaamisesta työssä. Tässä luvussa tarkastellaan andragogisen teorian soveltuvuutta työssä tapahtuvaan oppimiseen teknologiatyössä ja poliisissa toteutettuun empiiriseen tutkimukseen perustuen. Luvun taustalla olevassa tutkimuksessa etsitään vastauksia kahteen kysymykseen: miten (andragogiikassa kuvatut) oletukset aikuisesta oppijasta ilmenevät kohdeorganisaatioissa työskentelevien henkilöiden puheessa omasta työstään ja oppimisestaan, ja millaisena kontekstina työ näyttäytyy aikuiselle oppijalle andragogiikan näkökulmasta? Tutkimukseen osallistui kaksi organisaatiota: poliisiorganisaatio ja teknologiayritys. Temaattiset haastattelut (N=54) analysoitiin teema-analyysin keinoin. Tulosten mukaan kaikki andragogiikan kuvaamat oletukset näkyvät aineistossa, mutta työpaikan oppimistilanteissa ne ovat vahvasti päällekkäisiä. Lisäksi havaitsimme, että andragogiikassa kuvatuista oletuksista puuttuu näkemys aikuisen yhteisöllisyyden ja sosiaalisuuden tarpeesta oppimisessa, mikä nousi vahvasti esille aineistostamme. Tämä tutkimus tuottaakin andragogiikan teoriaan seitsemännen oletuksen, sosiaalisuuden. Luvussa kuvataan aikaisempaan teoriaan ja tämän tutkimuksen empiriaan pohjautuen yhteenvetona neljä laajempaa aikuista työssä oppijaa kuvaavaa teemaa. Tutkimuksen mukaan työpaikka voi tarjota andragogisesti rikkaan ympäristön, minkä vuoksi myös andragogiikkaan pohjautuvat ohjaus- ja opetusmetodit voidaan nähdä työssä oppimisen tukemisessa työpaikoilla hyödyllisiksi. Tutkimus on toteutettu Työsuojelurahaston rahoituksella (200324). | fi |
dc.format.extent | 418 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä | |
dc.relation.ispartofseries | Sophi | |
dc.relation.uri | http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3 | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | jatkuva oppiminen | |
dc.title | Työ andragogisena oppimisympäristönä : oletuksia aikuisesta oppijasta teknologiayrityksessä ja poliisiorganisaatiossa | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212025452 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-951-39-9442-6 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 124-155 | |
dc.relation.issn | 1238-8025 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2022 Kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 200324 | |
dc.subject.yso | teknologiayritykset | |
dc.subject.yso | osaamisen kehittäminen | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | andragogiikka | |
dc.subject.yso | aikuiskasvatus | |
dc.subject.yso | poliisi (organisaatiot) | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | teemahaastattelut | |
dc.subject.yso | työssäoppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11237 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38391 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16262 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4929 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10754 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3398 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4835 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22817 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10225 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.relation.funder | Finnish Work Environment Fund | en |
dc.relation.funder | Työsuojelurahasto | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
jyx.fundinginformation | Tutkimus on toteutettu Työsuojelurahaston rahoituksella (200324). | |
dc.type.okm | A3 | |