Perhepäivähoito- ja päiväkoti-instituutio varhaiskasvatuksen kunnallisten viranhaltijoiden puheessa
Kivimäki, M., Karila, K., & Alasuutari, M. (2021). Perhepäivähoito- ja päiväkoti-instituutio varhaiskasvatuksen kunnallisten viranhaltijoiden puheessa. Kasvatus, 52(2), 180-193. https://doi.org/10.33348/kvt.111438
Julkaistu sarjassa
KasvatusPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2022
Tutkimuksessa tarkasteltiin perhepäivähoito- ja päiväkoti-instituutioiden tuottamista varhaiskasvatuksesta vastaavien kunnallisten viranhaltijoiden puheessa. Tutkimus tehtiin kymmenessä suomalaisessa kunnassa, ja aineistona käytettiin teemahaastatteluja (N =42). Perhepäivähoito ja päiväkotitoiminta ymmärrettiin diskursiivisen institutionalismin näkökulmasta sosiaalisina käytäntöinä, joiden merkitykset ilmenevät ja muuttuvat varhaiskasvatuksen instituutioiden kielenkäytössä. Aineistoa analysoitiin diskursiivisesti, ja puheesta erotettiin vaihtelevia tapoja puhua perhepäivähoidosta ia päiväkotitoiminnasta. Löydetyissä puhetavoissa perhepäivähoidolle ja päiväkotitoiminnalle tuotettiin erilaiset tehtävät ja käyttäjät. Tulokset osoittavat, että yhdenmukaisesta lainsäädännöstä huolimatta perhepäivähoito ja päiväkotitoiminta asettuvat keskenään erilaisiin asemiin puheessa, jolla perustellaan varhaiskasvatuksen järjestämistä kunnissa. Tutkimus nostaa esille kysymyksen näiden kahden instituution asemasta tulevaisuudessa osana suomalaista varhaiskasvatusta la sen kehittämistä.
...
Based on thematic interviews in ten Finnish municipalities, the study examined the institutions of family day care and kindergartens (day care centres) in the talk of municipal officials (N=42) responsible for early childhood education and care (ECEC). These two institutions are part of the Finnish ECEC system and subject to the same statutory regulations. From the perspective of discursive institutionalism, family day care and kindergartens were understood as social practices the meanings of which emerge and change in the language used in these institutions. The data were analysed discursively, and several discourses about family day care and kindergartens were identified. In these discourses, family day care and kindergartens were conceptualised with different functions and service users, and despite their common legislation, seen and positioned differently in the field of Finnish ECEC. The study raises the issue of future positions and development of the two ECEC institutions in Finland.
...
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XAsiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/kasvatus/article/view/111438Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101366747
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SALisätietoja rahoituksesta
Tutkimuksemme on osa Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa CHILDCARE-tutkimushanketta (SA293049) ja SA314317).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Enrichment and safety : the parents of young children constructing early childhood education and care institution in Finland
Kivimäki, Mirka; Karila, Kirsti; Alasuutari, Maarit (Routledge, 2023)Parents` significance in early childhood education and care (ECEC) is emphasized in the research, but primarily from the perspective of ECEC professionals. Drawing on discursive institutionalism, we analysed what parents ... -
Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
Alanko, Maria (2018)Vanhemman tekemää päivähoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman työllä ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla voi kuitenkin olla myös vanhemman käsitys siitä, mikä on sopivin ... -
Evening early childhood education and care : Reformulating the institutional culture
Salonen, Eija; Sevón, Eija; Laakso, Marja-Leena (SAGE Publications, 2020)The article investigates the ongoing reformulation of the institutional culture of early childhood education and care (ECEC) in Finnish evening ECEC. Educators’ practices in implementing evening ECEC were explored and ... -
Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa
Korhonen, Tiia (2014)Tiivistelmä Korhonen, Tiia. 2014. Sukupuoli varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua sisältäen liitteet 3 kappaletta. Tässä etnografisessa ... -
Varhaiskasvatuksen aloitus vanhempien puheessa
Ylikoski, Juulia (2021)Lapsen siirtymää kotoa varhaiskasvatukseen tarkastellaan koko perheen prosessina. Tämä tutkimus on osa Lasten polut varhaiskasvatuksessa –tutkimusta ja sen osa-hanketta Lapsen siirtymä kotihoidosta alle kolmivuotiaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.