Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorSorvari, Leena
dc.date.accessioned2022-11-04T06:23:56Z
dc.date.available2022-11-04T06:23:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83782
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien matematiikkavaikeuden yhteyt-tä 1. luokkalaisten matematiikan osaamiseen. Aiemmissa tutkimuksissa matematiikkavaikeutta on havaittu esiintyvän tietyissä perheissä enemmän kuin muilla (Esim. Shalev ym., 2001; Braham & Libertus, 2017; Desoete ym., 2013), mutta aihetta ei ole tutkittu vielä kovin kattavasti. Useissa aiemmissa tutkimuksissa vanhempien matematiikan taitoja ei ole testattu, vaan tulokset ovat perustuneet vanhempien omaan arvioon matematiikan taidoista. Tässä tutkimuksessa sekä vanhempien, että lasten matematiikan taitoja on testattu laajasti. Tämä tutkimus perustuu Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusaineistoon, johon on osallistunut yhteensä 512 oppilasta ja 252 vanhempaa. Aineistoa on analysoitu tilastollisin menetelmin pääasiassa korrelaatio- ja regressioanalyysia käyttäen. Tutkimustulosten mukaan erityisesti äitien heikot matemaattiset taidot ennustivat 1. luokkalaisten huonompaa suoriutumista yhteen- ja vähennyslaskutaidoissa. Molempien vanhempien aritmeettiset taidot olivat yhteydessä heidän lastensa yhteenlasku-, vähennyslasku- ja lukujen suuruuserotaitoihin. Vanhempien koulutustaustalla ei ollut yhteyttä lasten matematiikan osaamiseen. Tämän tutkimuksen tulokset tuovat uutta ja luotettavampaa tietoa vanhempien ja lasten matematiikan taitojen välisestä yhteydestä. Mahdollisimman aikaisten riskitekijöiden tunnistaminen matematiikan oppimisessa voi edesaut-taa saamaan tukea riittävän ajoissa, jolla voi olla pitkäaikaisia myönteisiä vaikutuksia koulunkäyntiin, opiskeluun sekä työllistymiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin myöhemmin aikuisuudessa (Eloranta 2019, Räsänen 2012).fi
dc.format.extent36
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleVanhempien matematiikkavaikeuden yhteys 1. luokkalaisten matematiikan osaamiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211045086
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot