dc.contributor.advisor | Hahn, Judit | |
dc.contributor.author | Linnas, Krister | |
dc.date.accessioned | 2022-09-08T05:52:46Z | |
dc.date.available | 2022-09-08T05:52:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83152 | |
dc.description.abstract | Jyväskylän yliopistossa englannin kielen opintosuunnasta voi valmistua joko kieliasiantuntijaksi tai opettajaksi. Riippumatta siitä kumpaa opintolinjaa edustaa, kohtaa työelämässä digitaalisten materiaalien saavutettavuuden ja moni-puoliselle yleisölle sisällön tuottamisen. Sekä kieliasiantuntijan että aineenopettajan opinnoissa käsitellään kuitenkin saavutettavien digitaalisten materiaalien tuottamista hyvin pinnallisesti. Olisi ensisijaisen tärkeää opettaa tuleville ammattilaisille nämä taidot jo opintojen aikana, jotta tämä aihe ei tulisi ensimmäistä kertaa vastaan työelämän puolella.
Euroopan unionin direktiivin myötä Suomessa on otettu käyttöön vuonna 2019 digitaalista saavutettavuutta koskeva lainsäädäntö, joka koskee tässä vaiheessa erityisesti julkisen puolen toimijoita, yliopistoja ja ylioppilaskuntia. Tiedon saavutettavuus on tärkeää kaikille, eikä pelkästään vammaisille ihmisille.
Tämän tutkielman ytimenä on englanniksi toteutettu neliosainen videosarja, jossa pyrin lähestymään aihetta kevyesti ja selittämään auki, miksi näitä nimenomaisia asioita täytyisi huomioida suunnitellessaan omia digitaalisia materiaalejaan. Ensimmäinen osa esittelee erilaisia verkon ja dokumenttien selaustapoja, esimerkiksi ruudunlukijalla. Toinen osa käsittelee kirjoitetun tiedon saavutettavuutta. Kolmas osa käsittelee digitaalisten sisältöjen visuaalisia aspekteja ja neljäs video puolestaan erilaisia mediavastineita. Videoissa ei suoraan puhuta Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)-kriteeristöstä, johon laki nojaa, sillä se saattaa olla paikoin varsin hankalia ymmärtää. Tämän projektin tavoitteena oli tuottaa selkeä kokonaisuus selkeätä kieltä käyttäen ja tarjota yksinkertainen ohjeistus, jotta aihe ei tuntuisi liian monimutkaiselta. | fi |
dc.format.extent | 12 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | digitaalinen sisältö | |
dc.title | Do jyu make your online content accessible? : providing clear instructions on how to improve accessibility | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209084510 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | esteettömyys ja saavutettavuus | |
dc.subject.yso | accessibility | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |