Do jyu make your online content accessible? : providing clear instructions on how to improve accessibility
Jyväskylän yliopistossa englannin kielen opintosuunnasta voi valmistua joko kieliasiantuntijaksi tai opettajaksi. Riippumatta siitä kumpaa opintolinjaa edustaa, kohtaa työelämässä digitaalisten materiaalien saavutettavuuden ja moni-puoliselle yleisölle sisällön tuottamisen. Sekä kieliasiantuntijan että aineenopettajan opinnoissa käsitellään kuitenkin saavutettavien digitaalisten materiaalien tuottamista hyvin pinnallisesti. Olisi ensisijaisen tärkeää opettaa tuleville ammattilaisille nämä taidot jo opintojen aikana, jotta tämä aihe ei tulisi ensimmäistä kertaa vastaan työelämän puolella.
Euroopan unionin direktiivin myötä Suomessa on otettu käyttöön vuonna 2019 digitaalista saavutettavuutta koskeva lainsäädäntö, joka koskee tässä vaiheessa erityisesti julkisen puolen toimijoita, yliopistoja ja ylioppilaskuntia. Tiedon saavutettavuus on tärkeää kaikille, eikä pelkästään vammaisille ihmisille.
Tämän tutkielman ytimenä on englanniksi toteutettu neliosainen videosarja, jossa pyrin lähestymään aihetta kevyesti ja selittämään auki, miksi näitä nimenomaisia asioita täytyisi huomioida suunnitellessaan omia digitaalisia materiaalejaan. Ensimmäinen osa esittelee erilaisia verkon ja dokumenttien selaustapoja, esimerkiksi ruudunlukijalla. Toinen osa käsittelee kirjoitetun tiedon saavutettavuutta. Kolmas osa käsittelee digitaalisten sisältöjen visuaalisia aspekteja ja neljäs video puolestaan erilaisia mediavastineita. Videoissa ei suoraan puhuta Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)-kriteeristöstä, johon laki nojaa, sillä se saattaa olla paikoin varsin hankalia ymmärtää. Tämän projektin tavoitteena oli tuottaa selkeä kokonaisuus selkeätä kieltä käyttäen ja tarjota yksinkertainen ohjeistus, jotta aihe ei tuntuisi liian monimutkaiselta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Does the law matter? An empirical study on the accessibility of Finnish higher education institutions’ web pages
Laamanen, Merja; Ladonlahti, Tarja; Puupponen, Hannu; Kärkkäinen, Tommi (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Information and communication technology (ICT) has made higher education available to many students in a new way. The role of online learning in higher education institutions (HEIs) has grown to an unprecedented scale due ... -
Young deaf and hard-of-hearing people's plurilingual mediascape and digital interaction
Sivunen, Ulla (University of Vienna, 2023) -
Migrants at the university doorstep : How we unfairly deny access and what we could (should) do now
Riitaoja, Anna-Leena; Virtanen, Aija; Reiman, Nina; Lehtonen, Tuija; Yli-Jokipii, Maija; Udd, Taija; Peniche-Ferreira, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2022)The Finnish Government recently launched policies to meet labor shortage challenges, recruit highly skilled international workers. However, they overlook a skilled population already living in Finland, namely highly educated ... -
Exploring Associations of Housing, Relocation, and Active and Healthy Aging in Sweden : Protocol for a Prospective Longitudinal Mixed Methods Study
Zingmark, Magnus; Björk, Jonas; Granbom, Marianne; Gefenaite, Giedre; Nordeström, Frida; Schmidt, Steven M; Rantanen, Taina; Slaug, Björn; Iwarsson, Susanne (JMIR Publications Inc., 2021)Background: While housing and neighborhood features have the potential to impact opportunities for active aging, there is a lack of knowledge related to how older people reason regarding their housing situation and how ... -
Defining the accessibility of physical activity : Tracing the social dimension
Virmasalo, Ilkka; Hasanen, Elina (Firenze university press, 2022)The promotion of the physical activity (PA) of citizens has traditionally focused on improving spatial accessibility, especially in municipal administrations. However, research evidence indicates that proximity to PA ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.