Korisliigaseura Helsinki Seagullsin yleisöprofiili, yleisön motiivit ja mielipiteet seuran kotiottelutapahtumasta
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin Korisliigaseura Helsinki Seagullsin kotiotteluyleisöä. Tarkoituksena oli kartoittaa Seagullsin yleisöprofiilia, yleisön motiiveja ja mielipiteitä seuran kotiottelutapahtumasta määrällisin tutkimusmetodein. Suomessa koripalloyleisöön kohdistunut tieteellinen tutkimus on ollut kauttaaltaan hyvin vähäistä, mikä perusteli tutkimuskohteen valintaa. Yleisötutkimuksen tekeminen ajoittui haasteelliseen ajankohtaan globaalin covid-19 pandemian takia asetettujen yleisörajoitusten vuoksi. Korisliigaa pelattiin kuitenkin normaalisti yleisön edessä keväällä 2022, mikä mahdollisti tutkimuksen toteuttamisen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui urheilun seuraamisesta ja penkkiurheilusta. Kyseessä oli määrällinen kyselytutkimus, jossa tutkimusotos koostui Korisliigakaudella 2021–2022 ylemmän jatkosarjavaiheen Helsinki Seagullsin kotiotteluissa käyneistä katsojista (n=435). Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella maaliskuussa 2022. Se analysoitiin IBM SPSS Statistics -tilasto-ohjelmalla, jossa hyödynnettiin pääsääntöisesti ristiintaulukointia.
Tutkimukseen osallistuneista 58 prosenttia oli miehiä ja 41 prosenttia naisia. Ikäjakaumaltaan vastaajat painottuivat keski-ikäisiin ja sitä iäkkäämpiin ikäluokkiin. Huomattavan suuri osa katsojista (65 %) oli korkeakoulutettuja. Katsojat olivat pääsääntöisesti hyvätuloisia työelämän piiriin kuuluvia. Suurin osa katsojista oli Helsingissä tai muualla pääkaupunkiseudulla asuvia ja noin puolet omasi omakohtaisen koripallotaustan urheiluseurasta. Seagullsfaneiksi tai -kannattajiksi identifioituneiden katsojien määrä oli tutkimuksessa verrattain pieni. Tärkeimmät syyt Seagullsin kotiotteluun saapumiselle olivat viihde, koripallo-ottelun jännittävyys ja rentoutuminen arjen toimista. Merkityksellisimpinä asioina otteluissa pidettiin tasoltaan laadukasta ottelua, rehtiä peliä sekä pelaajien yritteliäisyyttä. Eniten tyytyväisyyttä Seagullsin ottelutapahtumassa saivat osakseen Seagullsin pelaajamateriaali ja ottelun kokonaistunnelma. Ajankohtainen tutkimustieto kotimaisesta koripalloyleisöstä luo sekä Helsinki Seagullsille että muille koripallon parissa operoiville toimijoille mahdollisuudet kehittää toimintaansa yleisön toiveita ja mielipiteitä vastaavaan suuntaan.
...
The purpose of this study was to create a comprehensive image of Korisliiga basketball club Helsinki Seagulls’ audience. The study included an examination of the club’s spectator profile, spectator motives and opinions on Seagulls’ home game events. Scientific research regarding Finnish basketball audiences has been marginal during the past decades. The conduct of the sports audience survey took place at a challenging time due to the audience restrictions imposed due to the global covid-19 pandemic. However, the 2021–2022 Korisliiga season was played normally in front of spectators and fans during the spring of 2022, which allowed the study to be conducted.
The theoretical framework of this study consists of the literature on spectator sports and sport consuming. In terms of methodology, this was a quantitative survey, in which the sample consists of spectators (n=435) who attended the Helsinki Seagulls home games of the upper qualifying round in the 2021–2022 Korisliiga season. The research material was collected with an electronic questionnaire in March 2022, and it was analyzed using IBM SPSS Statistics-software. Cross tabulation method was used primarily in the statistical analyses.
Of those who participated in the study, 58 percent were men and 41 percent were women. In terms of age distribution, respondents focused on middle-aged and older age groups. A significant proportion of the spectators (65%) were highly educated. Spectators were generally well-off and from working life. Most of the spectators lived in Helsinki or elsewhere in the Helsinki metropolitan area. About half of the respondents had their own personal basketball background. The main reasons for arriving to Seagulls home game events were entertainment, the excitement of a basketball game and relaxation from one’s everyday activities. The most important things at the home game events were high-quality matches, fair play and the enterprising of the players. Seagulls’ player roster and the overall atmosphere of the event were the most satisfying elements at the games. The number of spectators identified as Seagulls fans or supporters was relatively small in this study. Current research data on the audience creates opportunities for both Helsinki Seagulls and others involved in professional basketball to develop their operations in a direction that meets the wishes and opinions of the public.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Superpesisjoukkue Kirittärien yleisöprofiili ja yleisön motiivit ottelutapahtumiin osallistumiseen
Heimonen, Sara (2018)Heimonen, S. 2018. Superpesisjoukkue Kirittärien yleisöprofiili ja yleisön motiivit ottelutapahtumiin osallistumiseen. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielma, ... -
Perheet penkeillä, katseet kentillä : yleisurheiluyleisön profiili kesän 2007 eliittikisoissa
Mähönen, Jaana (2008) -
Suomen Liigasta idän pikajunaan : jääkiekon KHL-joukkue Jokereiden kotiyleisön sosiodemografia sekä näkemykset kotiottelutapahtumista ja seuran KHL:ään siirtymisestä
Hemmi, Annastiina (2019)Jääkiekko on kasvanut viime vuosikymmenien aikana Suomen seuratuimmaksi urheilulajiksi, ja lajiin on onnistuttu myös rakentamaan maan ainoa täysammattilainen liiga. Lajin suosion nousuun on vaikuttanut niin toimintaympäristössä ... -
Salibandyn seuraajat jälkimodernin urheilun kuluttajina : tapaustutkimus salibandyseura Happeen katsojista
Rissanen, Janne (2020)Urheilun seuraaminen on yksi nykyajan yleisimmistä vapaa-ajanviettomuodoista. Urheiluyleisöjä on silti tutkittu empiirisesti suhteellisen vähän ja kulttuurintutkimuksellinen mielenkiinto on kohdistunut niissä enimmäkseen ... -
Mikä Jyväskylä Sinfonian konserteissa kiinnostaa? : sosiologinen ja esteettinen näkökulma yleisön konserttikokemuksen rakentumiseen
Siltainsuu, Heini (2011)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Jyväskylä Sinfonian kevään 2009 neljän konsertin yleisöjä. Perusteellisen yleisöprofiilin lisäksi tarkoituksena oli kartoitettaa, mitä konsertit kuulijoilleen merkitsevät. Osana tätä kysyttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.