Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalin, Kasper
dc.contributor.authorHuuskonen, Leevi
dc.date.accessioned2022-09-01T05:43:29Z
dc.date.available2022-09-01T05:43:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82899
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää taustamusiikin vaikutuksia lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi selvitettiin, vaikuttiko taustamusiikki opiskelijoiden viihtyvyyteen ja koetun rasituksen määrään. Kohdejoukkona oli lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kaksi opetusryhmää. Musiikin vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja suoritukseen on aikaisemmin tutkittu muun muassa Yhdysvalloissa. Suomessa aihetta ei ole aiemmin tutkittu. Tutkimus oli muodoltaan poikittaistutkimus. Molemmille ryhmille pidettiin kaksi samanlaista liikuntatuntia. Ensimmäinen tunneista oli tavallinen tunti ja toisella tunneista soitettiin taustamusiikkia. Taustamusiikki-termillä tarkoitetaan synkronoimatonta musiikkia liikuntatunnin taustalla. Taustamusiikin valinnassa hyödynnettiin musiikin motivoivia ominaisuuksia kuvaavaa Brunel Music Rating Inventory -viitekehystä (Terry & Karageorghis 2011). Opiskelijat pääsivät itse vaikuttamaan taustamusiikin valintaan. Taustamusiikki oli nopeatempoista ja koulumaailmaan soveltuvaa. Opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta mitattiin Polar Gofit -ohjelmalla ja sykevöillä. Laitteilla kerättiin opiskelijoiden tunnin aikaiset keski- sekä maksimisykkeet. Opiskelijat arvioivat molempien tuntien lopussa viihtyvyyttä Likert-asteikolla (1–5) ja koettua rasitusta Borgin (1998) RPE-asteikolla (6–20). Aineisto analysoitiin SPSS Statistic 26 ohjelmalla. Analyysissä käytettiin hyödyksi toistettujen mittausten t-testiä. Taustamusiikin soittaminen ei nostanut opiskelijoiden keski- tai maksimisykkeitä. Tyttöjen ja poikien erot keski- sekä maksimisykkeissä olivat musiikin soidessa tilastollisesti merkitseviä. Sekaryhmässä taustamusiikin soittaminen laski ryhmän keskisykettä 3,9:llä. Tulos oli tilastollisesti merkitsevä. Taustamusiikki lisäsi opiskelijoiden viihtyvyyttä tunnilla tilastollisesti merkitsevästi. Koettu rasitus nousi urheilulukiolaisten ryhmässä 9,7:stä 10,7:ään taustamusiikin soidessa tunnilla. Tulos oli tilastollisesti merkitsevä. Taustamusiikin soittaminen vaikutti tunnilla viihtyvyyden lisääntymiseen. Jatkotutkimusta vaaditaan, jotta musiikin vaikutuksia pystytään ymmärtämään paremmin.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleTaustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209014434
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysotaustamusiikki
dc.subject.ysoviihtyvyys
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot