dc.contributor.advisor | Salin, Kasper | |
dc.contributor.author | Huuskonen, Leevi | |
dc.date.accessioned | 2022-09-01T05:43:29Z | |
dc.date.available | 2022-09-01T05:43:29Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82899 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää taustamusiikin vaikutuksia lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi selvitettiin, vaikuttiko taustamusiikki opiskelijoiden viihtyvyyteen ja koetun rasituksen määrään. Kohdejoukkona oli lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kaksi opetusryhmää. Musiikin vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja suoritukseen on aikaisemmin tutkittu muun muassa Yhdysvalloissa. Suomessa aihetta ei ole aiemmin tutkittu.
Tutkimus oli muodoltaan poikittaistutkimus. Molemmille ryhmille pidettiin kaksi samanlaista liikuntatuntia. Ensimmäinen tunneista oli tavallinen tunti ja toisella tunneista soitettiin taustamusiikkia. Taustamusiikki-termillä tarkoitetaan synkronoimatonta musiikkia liikuntatunnin taustalla. Taustamusiikin valinnassa hyödynnettiin musiikin motivoivia ominaisuuksia kuvaavaa Brunel Music Rating Inventory -viitekehystä (Terry & Karageorghis 2011). Opiskelijat pääsivät itse vaikuttamaan taustamusiikin valintaan. Taustamusiikki oli nopeatempoista ja koulumaailmaan soveltuvaa. Opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta mitattiin Polar Gofit -ohjelmalla ja sykevöillä. Laitteilla kerättiin opiskelijoiden tunnin aikaiset keski- sekä maksimisykkeet. Opiskelijat arvioivat molempien tuntien lopussa viihtyvyyttä Likert-asteikolla (1–5) ja koettua rasitusta Borgin (1998) RPE-asteikolla (6–20). Aineisto analysoitiin SPSS Statistic 26 ohjelmalla. Analyysissä käytettiin hyödyksi toistettujen mittausten t-testiä.
Taustamusiikin soittaminen ei nostanut opiskelijoiden keski- tai maksimisykkeitä. Tyttöjen ja poikien erot keski- sekä maksimisykkeissä olivat musiikin soidessa tilastollisesti merkitseviä. Sekaryhmässä taustamusiikin soittaminen laski ryhmän keskisykettä 3,9:llä. Tulos oli tilastollisesti merkitsevä. Taustamusiikki lisäsi opiskelijoiden viihtyvyyttä tunnilla tilastollisesti merkitsevästi. Koettu rasitus nousi urheilulukiolaisten ryhmässä 9,7:stä 10,7:ään taustamusiikin soidessa tunnilla. Tulos oli tilastollisesti merkitsevä. Taustamusiikin soittaminen vaikutti tunnilla viihtyvyyden lisääntymiseen. Jatkotutkimusta vaaditaan, jotta musiikin vaikutuksia pystytään ymmärtämään paremmin. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209014434 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | taustamusiikki | |
dc.subject.yso | viihtyvyys | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |