Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorHilme, Vilma
dc.date.accessioned2022-08-31T06:12:18Z
dc.date.available2022-08-31T06:12:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82890
dc.description.abstractKirjoitin kandidaatintutkielmani sosiaalisessa mediassa julkaistavien uutisten teemoista. Keskityin tarkemmin Yleisradion ruotsinkielisiin uutisiin Instagram-sovelluksessa. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, millaisia teemoja uutisissa esiintyy sekä millaisia Instagramissa julkaistujen uutisten rakenne ja sisältö ovat perinteisiin uutisiin verrattuna. Aineistoni koostui 76 uutisesta, jotka kerättiin kolmen kuukauden ajalta. Uutisissa esiintyvien teemojen sattumanvaraisuuden lisäämiseksi aineistoon valittiin kaikista kolmen kuukauden aikana julkaistuista uutisista joka neljäs. Aineiston koko oli tarpeeksi suuri, jotta sen perusteella voitiin tarkastella uutisten teemoja. Uutiset jaettiin teemojen perusteella kategorioihin, joihin päädyin itse. Kategorioiden suuruudessa esiintyi selkeitä eroja, ja näin ollen voitiin tehdä johtopäätöksiä uutisten teemoista. Lisäksi valitsin kaksi uutista tarkempaan tarkasteluun. Analysoin uutisia rakenteellisesti ja sisällöllisesti sekä vertasin niitä lähteiden avulla määriteltyyn perinteiseen uutiseen. Tutkimuskysymykseni olivat seuraavanlaiset: 1. Millaisia teemoja esiintyy Svenska Ylen Instagramissa julkaisemissa uutisissa? 2. Esiintyvätkö jokin/jotkut teemat erityisen usein? 3. Vastaavatko Instagram-uutiset perinteisiä uutisia rakenteeltaan ja tyyliltään? Tutkimuksessa kävi ilmi, että uutisten teemojen kirjo on melko laaja. Yleisimpiä teemoja olivat kirjoista, elokuvista ja sarjoista kertovat uutiset, urheilu-uutiset ja henkilöuutiset sekä ajankohtaisista aiheista kertovat uutiset. Teemoja, joista uutisia oli kirjoitettu vähiten, olivat työ, talous, politiikka, pelit, liikenne sekä tiede. Määrittelin tutkimuksessa perinteisen uutisen lähteiden avulla, ja vertasin muutamaa uutista lähemmin määritelmän kanssa. Tutkimuksen lopputulema on, että Instagram-uutiset vastaavat melkolailla perinteisiä uutisia teemoiltaan ja rakenteiltaan, joskin niissä saattaa olla perinteistä uutista enemmän elementtejä, kuten esimerkiksi emojeita tai liikkuvaa kuvaa.fi
dc.format.extent29
dc.language.isosv
dc.subject.otherSvenska Yle
dc.subject.othernyhetsmedier
dc.titleNyheter i sociala medier : en undersökning om hurdana teman som förekommer i nyheter som publiceras på Svenska Yles Instagram
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208314427
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysomedia


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot