Nyheter i sociala medier : en undersökning om hurdana teman som förekommer i nyheter som publiceras på Svenska Yles Instagram
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kirjoitin kandidaatintutkielmani sosiaalisessa mediassa julkaistavien uutisten teemoista. Keskityin tarkemmin Yleisradion ruotsinkielisiin uutisiin Instagram-sovelluksessa. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, millaisia teemoja uutisissa esiintyy sekä millaisia Instagramissa julkaistujen uutisten rakenne ja sisältö ovat perinteisiin uutisiin verrattuna.
Aineistoni koostui 76 uutisesta, jotka kerättiin kolmen kuukauden ajalta. Uutisissa esiintyvien teemojen sattumanvaraisuuden lisäämiseksi aineistoon valittiin kaikista kolmen kuukauden aikana julkaistuista uutisista joka neljäs. Aineiston koko oli tarpeeksi suuri, jotta sen perusteella voitiin tarkastella uutisten teemoja.
Uutiset jaettiin teemojen perusteella kategorioihin, joihin päädyin itse. Kategorioiden suuruudessa esiintyi selkeitä eroja, ja näin ollen voitiin tehdä johtopäätöksiä uutisten teemoista. Lisäksi valitsin kaksi uutista tarkempaan tarkasteluun. Analysoin uutisia rakenteellisesti ja sisällöllisesti sekä vertasin niitä lähteiden avulla määriteltyyn perinteiseen uutiseen.
Tutkimuskysymykseni olivat seuraavanlaiset:
1. Millaisia teemoja esiintyy Svenska Ylen Instagramissa julkaisemissa uutisissa?
2. Esiintyvätkö jokin/jotkut teemat erityisen usein?
3. Vastaavatko Instagram-uutiset perinteisiä uutisia rakenteeltaan ja tyyliltään?
Tutkimuksessa kävi ilmi, että uutisten teemojen kirjo on melko laaja. Yleisimpiä teemoja olivat kirjoista, elokuvista ja sarjoista kertovat uutiset, urheilu-uutiset ja henkilöuutiset sekä ajankohtaisista aiheista kertovat uutiset. Teemoja, joista uutisia oli kirjoitettu vähiten, olivat työ, talous, politiikka, pelit, liikenne sekä tiede.
Määrittelin tutkimuksessa perinteisen uutisen lähteiden avulla, ja vertasin muutamaa uutista lähemmin määritelmän kanssa. Tutkimuksen lopputulema on, että Instagram-uutiset vastaavat melkolailla perinteisiä uutisia teemoiltaan ja rakenteiltaan, joskin niissä saattaa olla perinteistä uutista enemmän elementtejä, kuten esimerkiksi emojeita tai liikkuvaa kuvaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Svenskspråkiga läser isländska : en undersökning om lexikaliska likheter i svenska och isländska
Tergujeff, Elina (2007) -
Visual social media engagement : Nordic brands on Instagram
Virnes, Ella (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan pohjoismaisten brändien ja nuorten suomalaisten Instagram-käyttäjien välistä vuorovaikutusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää, kuinka yritysbrändit sitouttavat nuoria ja ovat ... -
“It’s ok to not to be ok” : frames and stigma of mental health issues in user-generated content on Instagram : thematic analysis
Koutola, Siiri (2022)This study examined mental health related discussion in social media platform Instagram among Finns during mental health day 10 October 2021 and the following day. The aim of the study was to identify how mental health ... -
Football for Empowerment : The Interplay of Empowerment and Critical Cosmopolitanism in Street Football World’s Instagram Images
Le, Nhi Phuoc Thuc (2020)The fields of development communication and intercultural communication have both undergone important paradigm shifts. While development communication strives for empowerment, intercultural communication tries to transcend ... -
Framing hope : analyzing NGO communication on Instagram about Middle Eastern refugees
Fintorová, Michaela (2023)The main goal of this thesis is to provide an overview of NGO communication on Instagram, specifically for Middle Eastern refugees. NGOs use Instagram as a platform for raising awareness, sharing their work, and increasing ...