Resources and capabilities of business ecosystem case Suur-Savon Sähkö
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on tutkia liiketoimintaekosysteemin kyvykkyyksiä ja resursseja. Digitalisaatio ja jatkuvasti muuttuva liiketoimintaympäristö edellyttävät energia-alalla uudenlaisia kumppanuuksia ja toimintamalleja. Ekosysteemejä hyödyntäen voidaan vastata muuttuvaan liiketoimintaympäristöön, sillä ne ovat tehokas tapa kehittää uusia kyvykkyyksiä ja luoda uutta
liiketoimintaa. Tämän tutkielman tarkoitus on tunnistaa energia-alalle perustetun liiketoimintaekosysteemin tarvitsemat resurssit ja kyvykkyydet. Kyvykkyysvaatimusten ohella tutkimus käsittelee ekosysteemiin kuuluvien toimijoiden resurssien ja kyvykkyyksien jakoa sekä pyrkii tunnistamaan ekosysteemille
kilpailuetua tuovat kyvykkyydet. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla, kyselyllä sekä havainnoimalla. Haastateltavat koostuvat ekosysteemin
jäsenorganisaatioiden asiantuntijoista ja toimitusjohtajista, yhteensä kolmesta
eri energia-alan yrityksestä. Tutkimustulosten perusteella liiketoimintaekosysteemi tarvitsee kolmenlaisia kyvykkyyksiä menestyäkseen. Operatiiviset kyvykkyydet yhdessä resurssien kanssa ovat toiminnan perusedellytys. Dynaamisia kyvykkyyksiä taas tarvitaan nopeasti muuttuviin ympäristöihin sopeutumiseen, kun taas strategiset kyvykkyydet mahdollistavat erottumisen kilpailijoista. Tutkimustulokset osoittavat, että uusien tuotteiden kehittämisen kyvykkyys
ja markkinoiden aistimisen kyvykkyys sekä operatiivisen yhteistyön kyvykkyydet vaikuttavat eniten liiketoimintaekosysteemin kilpailuetuun ekosysteemin markkinoilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jotta ekosysteemi pystyy tuottamaan arvoa, sen jäsenten on oltava valmiita jakamaan ekosysteemiin
erilaisia toisiaan täydentäviä resursseja ja kyvykkyyksiä. Jaetut resurssit ja kyvykkyydet voivat yhdistettynä muodostaa kilpailuedun, joita kilpailevien yritysten on yksittäin vaikea muodostaa.
...
The purpose of this master’s thesis is to determine the resources and capabilities
of a new business ecosystem. Digitalization and the continually changing business environment require new types of partnerships and operating models in
the energy sector. To respond to the changes in the business environment, ecosystems have been identified as an effective way to create new business and
develop new capabilities in the energy sector. This study aims to identify the
required resources and capabilities for a new business ecosystem in the energy
sector. In addition to identifying the requirements, the study focuses on resource and capability sharing and aims to identify the capabilities that provide
a competitive advantage. The research was conducted as a qualitative case
study, and the data was collected through semi-structured individual interviews, a questionnaire, and by active observation. The interviews were conducted by interviewing experts and chief executive officers from three different
energy companies. The findings of the study contain the required resources and
capability ties of intelligent maintenance business ecosystem. These suggest that
the target business ecosystem requires additional operational capabilities and
resources to conduct primary activities. Dynamic capabilities are needed to develop and adapt to rapidly changing environments, and strategic capabilities
enable differentiation from competitors. Research findings suggest that new
product development capability, market sensing capability and operational co-
operation capability contribute most to the advantage of the business ecosystem`s respective market. In conclusion, ecosystem`s members need to share different complementary resources and capabilities to participate in value creation.
These shared resources and capabilities can together create such competitive
advantage that is difficult for competitors to replicate.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Finnair competitive advantage through environmental responsibility
Baumeister, Stefan (2011)Air transportation plays a vital role in many aspects of our every day life. Due to strong growth and the increasing amount of green house gases released, the aviation industry cannot be considered as operating sustainable. ... -
Sustainability Strategy and Competitive Advantage : Case Study from the Construction Industry
Vilhomaa, Iris (2021)Lately, it has become more and more common for companies to be involved in finding solutions and implementing practices to concerning global public goods, such as pollution and climate change (Kaul et al. 1999, 2003). As ... -
Competitive advantage from sustainability marketing of bio-based products : a multiple case study of three sustainable chemical companies’ sustainability marketing
Rasa, Suvi (2018)Tutkimus keskittyy kestävyysmarkkinoinnin mahdollisuuksiin tuoda kilpailuetua uusille biotuotteille eli biomateriaaleille ja –kemikaaleille. Kestävyysmarkkinointia tutkitaan yritysmarkkinoinnin kontekstissa. Tutkimuksen ... -
Electronic services as a creator of competitive advantage in conventional scheduled airlines
Lehtinen, Pekka (2006) -
Competitive Advantage through Environmental Responsibility? A Case Study of Finnair
Baumeister, Stefan (Air Transport Research Society, 2013)In recent years there has been increasing interest in the environmental impacts of aviation, and some airlines have begun to address this issue more seriously. At the same time competition in the aviation industry has ...